Skrivet av: soli01 | 11 januari 2009

God Morgon Jo-hans-son

Ser att skånevänstern nu – med Morgen Johansson i spetsen – har opponerat mot Mona Sahlins ”heliga” utgiftstak som hon nu har påtvingat gudfadern O-hly att acceptera.
Vad menas med att utgiftstaket inte är något heligt, vilket skånevänstern nu hävdar. Vilket inflytande får de – enligt Sahlin ska inga ändringar göras när det gäller detta tak. Bra att hon kunde säga emot där!
Nu får vi se vem som är den starkare och sista ordet är kanske inte sagt i denna fråga och vi får tydligen vänta på var de till sist hamnar.
Om skånevästern får allt för stort inflytande i denna vikiga fråga sker det en kraftig förskjutning och s hamnar i knät på Ohly.
Var står egentligen socialdemokraterna i många – för framtiden – viktiga frågor i övrigt. De måste väl ha något annat än att a-kassan ska återställas till den gamla nivån. Nytänkandet finns tydligen inte!


Responses

  1. Det vore förödande för Sverige att inte öka utgiftstaket i dessa tider med hundratals varslade varje vecka.
    Nu vill jag inte se att utgifterna ska gå tiill mer A-kassa.
    Jag ser mycket hellre att friställda får anställning i Stat, Kommun och Landsting.
    På så sätt får vi en chans att göra något bra mitt i allt elände.
    Det skulle resultera i en utökande samhällsservice till i stort samma kostnad som att inte få det, d.v.s om man bara betalar ut A-kassa till friställda människor utan att få något tillbaka.
    Jag tror dessutom att det skulle kunna bildas privata företag som vill anställa dessa människor efter att ha sett att medborgarna efterfrågar tjänsterna.

    Jag är normalt inte så glad i den offentliga sektorn (förutom vissa dela som jag anser MÅSTE hållas offentliga) men om valet står mellan bara kostnader och kostnader med bättre samhällsservice som resultat är valet enkelt !

  2. mrmhalland – Du verkar var inne på att vi ska gå från stipulerade utgiiftstak, vilket jag däremot är mycket tveksam till. Ser vad Du skriver och det är givetvis fritt att ha den åsikten. Kan vara en farlig utveckling om vi ska börja tumma på detta viktiga beslut som de flesta partier i riksdagen är överens om. Vi kan satsa i dag tack vare att vi varit snåla med våra pengar – utan att spränga utgiftstaket – och jag tycker att Borg är en mycket bra finansminister. Länge sedan vi hade något liknande – Sträng på sin tid då.

  3. Jag tycker också att Borg sköter sig förträffligt.

    Jag uttrycker mig nog lite klumpigt.
    Mer rätt skulle väl vara att revidera budgeten för de kostnader vi snart kommer möta.
    Det BLIR högre utgifter för staten den kommande tiden.

  4. Det är utan tvckan så, att det är bra, att det finns lite i ”ladorna” och det är en grannlaga uppgift att sköta finanserna – särskilt nu som det ser ut i världsekonomin!


Kommentera

Kategorier

