Skrivet av: soli01 | 17 januari 2009

”Växthuseffekten är en myt”

Ja, det påstår i alla fall klimatforskaren Wibjörn Karlèn, Han säger att ”alarmisterna bortser från fakta. Det är inte människan som skapar våra förändringar i klimatet utan naturliga variationer. Det har alltid funnits – ”naturliga och lånsiktiga upp-och nedgångar i temperaturen”.
Det är ofta som det hänvisas till statistik från FN-organet IPCC – ”men de kan tydligen inte hantera data”. säger Karlèn. De använder just de tidsserier som passar och att de vidare väljer ut extrempunkterna i en serie när de ska jämföras. En felaktig bild blir resultatet och media är inte sena att hänga på. Han ger ett exempel: Här står i tidningen att medltemperaturen i Abisko ökat med 5,5 gr sedan 1913 då ökningen endast varit 0,4 gr. Under de senaste hundra åren har medeltemperatuen från 1800-talet stadigt gått uppåt och att toppen nåddes på 1940-talet. Nästa topp skulle komma omkring 2020 och det tycks ske i 80-årsintervaller.
Förändringar i solaktiviteten och det är något som människan inte kan påverka.
De långa tidsserierna skulle visa att det långsammare blivit något kallare och den trenden hade inte brutits än.
En fråga som ställdes ;varför västhusteoretikerna fått dominera debatten- ”det verkar som att vi alltid måste ha ett yttre hot” .
Det är många forskare som ifrågasätter mycket av den nu pågående miljöhysterien och att IPCC:s inte kanske är den eviga sanningen.

Responses

  1. Jag vet inte om det är jag som läser ”snedvridet”…men jag har läst och hört åtskiligt om teorierna att det är naturliga variationer som står bakom den klimatförändring många forskare ansett sig kunna verifiera.

    I min värld är det naturligt att olika forskargrupper kommer till olika resultat och att teorier ställs mot varandra.

    Jag tycker inte om att märka ord….men växthusteoretiker talar väl snarare om ett INRE hot än ett yttre…..

    Sen kommer i alla fall inte jag ifrån att vi inte har så många jordklot att gambla om…..och vad har vi som mänsklighet att förlora på att bli mera medvetna om vad som är nyttigt respektive skadligt för våra gemensamma tillgångar, fr.a. luft och vatten?

  2. faiirmary – allt jag skrivit bara försvann här får prova igen!

    Ja, det finns en hel del att läsa om detta med huruvida vi människor påverkar vårt klimat. Det finns många forskare som inte får komma till tals i tex radio och tv enl vad de själva hävdar och det är inte bra.

    Jag ser en ”växthusteoretiker” som en person vilken sitter vid sin dator och läser tabeller och kurvor. Alltså inte som något ”inre” eller yttre hot.

  3. Det är många som tjänar pengar på detta så kallade hot. Det är Solen som bestämmer och Al Gore är en stor bluff!

  4. Hej soli01,

    Jag är dessvärre inte kunnig nog att ge ett svar.
    Jag tycker trots allt att ”hysterin” har något gott med sig.
    Att vi satsar på ”ren” energi, som vattenkraft, kärnkraft, vindkraft o.s.v tycker jag är mycket trevligare än de fossila varianterna. Vi mår bevisligen bättre av detta.
    Att vi av ”hysterin”, som faktiskt pågått rätt länge, har lärt oss sortera vårt avfall och därmed kan återvinna mycket material istället för att elda upp det och få sjukdomar av det är ju utmärkt.

    Jag är faktiskt glad att miljöpartiet lyckades komma in i riksdagen och få upp dessa frågorna på bordet. För ska vi vara ärliga så sket ju även centerpartiet i det innan.

    Nu tycker jag emellertid att de fullgjort sin uppgift 🙂

    Jag tror inte heller att vi människor har påverkat klimatet, men, jag tror vi kan påverka vår hälsa.

    Mvh
    Rökaren mrmhalland 🙂

  5. mrmhalland01 – ser att Du är rökaren – kan även tolkas som annat – 🙂
    Visst ska vi vara rädda om miljön och ta vara på all skit vi ställer till med, men jag hade siktet inställt på denna klimathysteri som ofta förekommer i debatten. Det är dock bra att vi försöker begränsa våra utsläpp på flera områden och det bör i slutändan gynna vår hälsa därom vill väl alla detta.

    Det gäller, som jag tidigare sagt , att vi dock har is i magen och inte rusar iväg före alla och därigenom minskar konkurrenskraften för våra företag gentemot andra länder.

    Ett råd: Sluta och röka – snusa i stället. 🙂

  6. Snus är inte heller nyttigt, och det lär vara svårare att sluta snusa än att sluta röka 🙂

    Jag tror du har rätt Sören, Denna hysteri kan ställa till det för många företag, å andra sidan har det bildats många nya som lever på ”myten”.
    Blir det vår nästa bubbla ?

    Jag arbetar ibland för ett företag som gillar Al Gore 🙂

    De tar betalt för att kommunala bolag slänger papper hos dem, sedan säljer de pappret till olika pappersbruk.

    Visst finns där en packningsprocess innan det kommer till bruken, men, affärsiden är ju klockren.

  7. Eftersom vi kom in på snusning kan jag nämna att jag slutade röka 1961 och övergick till snusning. Rökte mycket och jag tror att lungorna nu mår bättre. Att sluta snusa är dock ingen lätt uppgift och jag fortsätter nog med min prilla, som dock vid användning alltid ändrar utseendet påstår min fru. 🙂

  8. CO2-frågan är bussiness för NWO-gänget – ingenting annat ❗ – tyvärr tyvärr… 😥


Kommentera

Kategorier

