Skrivet av: soli01 | 23 januari 2009

Lämna över vigselrätten till myndigheterna

Kyrkan bör släppa rätten till vigsel. Hälften av de 1.722 präster som varit med i enketen vill detta.
Det är många präster som anser att det vore bra och skulle med automatik lösa sig och även lösa upp det hela. Myndigheterna bör alltså helt ta över detta med vigseln.
Nu är det olyckligt att politikerna har trampat in på vårt heligaste område och gör förändringar om vad bibeln egentligen förespråkar och tolkar nämnda som de behagar.
Vi som anser att äkenskapet är stiftat mellan man och en kvinna anses numera inte riktigt rumsrena!


Responses

  1. Jag undrar vad Jesus skulle säga i frågan iidag…..

  2. fairymary – ja , den frågan kan man allt ställa sig. Jag har min uppfattning när det gäller äktenskapet och det kan ingen ändra på. Det är inne att tolka bibeln så den passar dess syften och det ställer jag inte upp på. Nu är det ”inne” att allt vad bibeln säger kan vi nonchalera. Kyrkan har inte heller uppträtt handfast i denna fråga utan de verkar ha gett upp.

    Har svårt att förstå detta idoga kämpande av de homosexuella och att de måste propsa på att denna fråga kan jämföras med ett förhållande mellan man och kvinna. Mot naturen är vad det är. För den skull så har jag ingenting mot att man är homo då detta även förekommer bland djurlivet.
    Man får inte ha en avvikande mening i denna fråga utan att bli betecknad som illasinnad och det är inte vad detta handlar om.

  3. Jag accepterar utan tvekan homosexuella.
    De ska självklart ha samma rättigheter som alla andra och naturligtvis inte bli trakasserade för sitt val av livspartner.
    Men, guds heliga förbund är tänkt att vara ett förbund mellan kvinna och man.
    Jag tycker inte svenska kyrkan ska viga sam-könade par.
    Jag förstår helt enkelt inte varför ordet äktenskap har blivit så viktigt.
    Juridiskt är det registrerade partnerskapet det samma som äktenskapet, så det är ingen trygghetsfråga.

  4. Inne på samm linje – mrmhalland01 – kyrkan ska visa kurage och helt säga ifrån och därför får staten själva ordna detta. Kyrkan behöver bara hänvisa till det de arbetar för – bibeln! Det som nu händer är i alla fall olyckligt ur flera synpunkter och jag tycker att den ordning vi fn har är fullt tillfredsställande och det borde faktiskt de homosexuella ha kunnat acceptera. Det finns dock präster som har en märklig uppfattning!


Kommentera

Kategorier

