Skrivet av: soli01 | 07 februari 2009

Vit eller svart?

Nu när ”neger” tydligen är ett bannlyst ord – vad kan vi säga i stället? Kan man använda ordet svarta – tro? De säger ju om oss ”vita” så det kanske går bra med svarta?
Tycker de som är svarta inte om ordet som nämnts tidigare här ska vi givetvis inte använda detta ord. Kan vi kanske ta bort även den svart-vita benämningen.
Intressant höra vad någon annan här tycker om ordet? Respekten för människan ska vara lika oberoende av hudfärg.

Det sägs dock säkert mycket obetänksamma saker ”mellan skål och vägg”, men det är en annan sak –
icke ”tacklingsbart”.

Responses

  1. USA har nu en svart president. Fast egentligen är han mulatt. Svarta är dom som kommer från mörkaste Afrika, d.v.s Kenya.

    Rödskinn var ju benämningen på indianerna, men vilken hudfärg har dom?

    I samband med att Obama nu valdes till USA,s president, så har det bara pratats om svart, men någon neger är han ju inte.

    Vi har fått svart på vitt, att USA,s president är svart, kan man väl säga då. 🙂

  2. Menar Du Olle att Obama är svart? Han är väl mulatt. Får man säga det ordet? Vi håller t ..f .. på att snart begränsa yttrandefriheten , för nu är det ju tabu att säga t ex lapp – same. Zigenare ska heta romer osv. Finns många exempel på att vi inte är riktigt kloka! Vad är det för fel på lapp?

    Jag kommer ihåg en storf som jag kladdade ned för länge sedan och den lyder:
    Vit var han fram, fram var han bak,med två vita fötter och en bakfot. (Ingen ordning på någon ting!) 🙂
    Vad är det för fel på ordet neger – det är ett gammalt ord och nu har det plötsligt blivit rena dynamiten att säga detta ord!
    Till sist: Vad ser du för skilland på svart och neger?

  3. soli01!

    Svart är en färg. Neger är benämningen på ett folkslag.

  4. Ja, varför ska det då vara så in i bomben brottsligt att säga neger då. Ett folkslag är då inte något som de numera vill erkännas tillhöra då? De vill ju inte att vi säger neger. Nu skippar vi denna svart-vita fråga.
    Håller med om att färgen är svart.:-) (svart är en fin färg)

  5. Svart är den mest högfrekventa (= mest vibrerande) färgen av ALLA färgerna – och röd är den mest lågfrekventa (= minst vibrerande) färgen av ALLA ❗

    Väldigt ”lustigt” därför – att just röd har valts av människosläktet som en symbolfärg för Kär Lek – eller ❓

  6. Josef – du har säkert rätt som vanligt. Men den röda färgen tål ju inte oxar utan ser ”rött” då. 🙂

    Inget fel på svart, men får vi snart säga detta om en människa vars färg inte är vit. Vi har ju understundom även kallats för ”blekansikte”. Får man säga så? 🙂

    Jag tycker det gått för långt när det gäller vissa gamla välanvända ord, vilka numera inte får sägas. Det retar en gammal man! 🙂

  7. Josef – Du får mina funderingar kring Gud och allt våld som ofta under vår historia har förknippats med religionen.

    Jag svarar på min blogg i stället för på Ians:s blogg ang det vi dryftade där. Jag tyckte bara att Du var lite kategorisk och det har ingen med att göra. Vi har vår uppfattning om det mesta och Du har Din tro.:-)
    Jag ser med oroliga ögon på den utveckling som nu har kommit upp till ytan och ser inget fel i en kristen tro. Dit men inte längre!? Vad ska man säga om islam? Har försökt läsa om denna och som kom ca 600 efter Jesus och så har jag läst lite i bibeln och man blir kluven – faktiskt.

    Det viktigaste är att vi själva får bilda oss en uppfattning och inte bli styrda, och att religioner verkligen påverkar en människas handlande är ingen nyhet.

    Finns mycket att läsa om det nämnda och här finns en av många:http://www.sanningenomislam.se/muhammed.asp

    Hur mycket sanning ligger det i detta? Har inte tagit någon ställning för eller emot, men är det bara propaganda?

  8. ”Finns mycket att läsa om det nämnda och här finns en av många:http: sanningenomislam.se

    Hur mycket sanning ligger det i detta? Har inte tagit någon ställning för eller emot, men är det bara propaganda?”

    ”Det finns något i Allt” – som Nils Bildt så träffande har som valspråk på sin gamla blogg.

    Oavsett vilken religions påhittade = uppfunna gudDom Wi MainStreamat föredrar/väljer att tro på – så har det alltid historiskt sett ALLTID gått åt helvete 👿 – går åt helvete 😈 i dags dato och med sjumilakliv, tyvärr tyvärr 😥 – i mitt livsperspektiv sett i vart fall.

    Om varför ordade jag igår här.

  9. Om MainStream… 😉

  10. När jag var barn hade vi negerklubbor med svarta negerpojkar på. Dom var så himla goda. Vi får inte säga negerbollar längre. Jag tycker inte neger är ett skällsord. Jag tycket det låter fint. Men jag får böja mig för makten som har bestämt.

    Om man säger färgad då har man ju accepterat att det är vitt som gäller. Häll i lite svart så blir det färgat.
    Håller med Olle och undrar varför man säger rödskinn. Skulle tro att det ockå har att göra med att man utgått från dom vita.

  11. Vi överöses dagligen av olika ”propagandor” och det gäller att vara observant och försöka sortera bort det som man uppfattar som icke gångbart.

    Har man som jag varit med en längre tid kan jag se att utvecklingen inte direkt förändrat människan till det bättre. Friheten att få skriva och tänka fritt är något som vi alla måste värna om, och där kan vi se en pyrande styrning och som vi måste bekämpa.
    Det fria ordet är något som vi aldrig ska tumma på och där får vi vara vaksamma – att inga religioner någon gång ska bestämma hur vi skriver.
    Josef – fortsätt att skriva och var hård åt alla håll.:-)

  12. Helena Palena – Du har tydligen samma uppfattnig som jag har när det gäller ordet ”neger”. Varför skulle inte detta ord gå att använda i dag? Jag lägger inget negativt i detta ord.
    Det finns en uppsjö av ord som numera inte anses lämpliga och det har jag nämnt tidigare. Jag gillar inte denna styrande utveckling och att det rentav kan vara rasistiskt och därmed föremål för rättsliga åtgärder.
    Försvarar givetvis in rasistiska skrivningar och handlingar. Enstaka ord är vad jag tänker på.

  13. Tack – Soli01 – för Din goa backfeed ovan ❗

    Med tanke på framförallt mig själv – men också barn och barnbarn – egna såväl som andras – så kommer jag att fortsätta med att försöka vara så ”mjukhård” som jag förmår – i såväl tanke, tal som skrift – så länge som jag fortfar att andas.

    Jag kan ALDRIG bli missnöjd själv med det – så som jag själv ser det i vart fall – enär jag har ALLT att vinna och absolut ingenting att förlora ❗

    Det här är min sista chans att rättfärdiga mitt innevarande liv i kött på – som jag själv ser det. Men det är ju själve faen att det skall behöva ta ca 65 år innan man kommer på sådant… 🙄

  14. Hoppsan – min kommentar hamnade i Ditt spam-filter, tyvärr tyvärr… 😥

  15. Jag kan inte låta bli att dela med mig av en troskyldig sång jag lärde mig i söndagsskolan…det är ju ett antal år sen men jag tycker den är fin i alla fall…

    ”Röd och gul och vit och svart
    gör detsamma har han sagt
    Jesus älskar alla barnen på vår jord”

  16. Hör ni olyckskorpar !

    Visst har mycket blivit bättre på senare tid ?
    Vi ser ju att i den del av världen där majoriteten är bildade människor minskar det kategoriska hatet, förtrycket extremismen när det gäller religion etc.
    Visst blir kraven på den enskilde hårdare i takt med en snabbare utveckling. Där får vi se upp så vi inte hamnar snett.

  17. fairymary – tänk vilken liten talande dikt och den var tydligen tonsatt också. Ligger en hel del i dessa rader.

  18. mrmhalland01 – var har du hittat dessa olyckskorpar? Jag kan inte se några och det på min blogg? 🙂

    Visst vi svälter då inte ihjäl här i Sverige, men visst finns det länder som haft styrande som misskött sitt land och så har vi den övriga fattigdomen som blir svår att bekämpa. Men vi måste givetvis försöka att hjälpa och det görs i viss mån, men det vill till, att de rikare länderna ställer upp.

  19. soli01,

    Absolut !
    Nu är det hög tid att skapa pipelines med friskt vatten till Afrikas fastland och sedan därifrån till områden drabbade av torka.

    Jag vet inte om det var här på din blogg Josef berättade om hur många som faktiskt kan äta sig mätta av det vårt jordbruk kan producera.

    Var det inte 10 ggr mer än jordens befolkning ?

    De löjligt små kostnader vaccin (några kronor /barn) mot dödliga sjukdomar som gör att barn dör i onödan, har vi tillsammans råd med.

    (bara en parentes, hur många barn gäller det ? Varför har vi inte haft råd ? Hur mycket lägger I-världen idag på banker med miljardvinst ? och varför ? )

    Det jag gnällde lite på var att ”inget har blivit bättre”, det tycker jag att det har !

  20. Josef !

    Jag har ju en gång lärt dig ramsan 🙂
    ”Röding Och Gädda Går Båda I Vatten”

    Ultraviolett är den mest högfrekventa färgen, infraröd den minsta.
    Svart ÄR ingen färg, den består inte av NÅGON av färgerna i spektrat.
    Vitt är den ultimata färgen, den består av ALLA färgerna i spektrat.

  21. ”Svart ÄR ingen färg, den består inte av NÅGON av färgerna i spektrat.” = helt rätt intellektuellt sett.

    Likväl helt fel Intelligent sett – enär Tomrummet i atomen är det ultimata svarta = mer än 99,99 % av ALLT som finns = det mest högfrekventa av ALLT som finns – enligt kvantfysikerna.

    Men det kan ju mänskligheten on mass ännu ej alls se, mäta eller förstå, tyvärr tyvärr… 😥

    ”Jag vet inte om det var här på din blogg Josef berättade om hur många som faktiskt kan äta sig mätta av det vårt jordbruk kan producera.”


Kommentera

Kategorier

