Skrivet av: soli01 | 18 mars 2009

Carl Bildt – har vi någon bättre?

Jag har följt utrikesministerns blogg från det han startade sin blogg från allra första början. Att vi nu har en minister som verkligen försöker sköta sitt jobb råder väl ingen tvekan om.

Det är förvisso mycket som händer och sker i vår omvärld och han verkar inte vara främmnde för att finnas på de ställen där det finns anledning att även lilla Sverige får sin röst hörd.
Är det så viktigt att vi då finns med? Ja, visst, tycker jag. Vår nuvarande utrikesminister är i mina ögon som klippt och skuren för sin uppgift. Han saknar inte helt kunskaper om det han rör sig i. Hans belackare har dock – särskilt tidigare – försökt genom att ”gräfta” efter något som kunde vara konfronterande, skrapat med både fötter och armar för att åstadkomma så mycket störningar som möjligt. Nu har även dessa personer kanske insett att vi dock har en utrikesminister värd namnet. Trevligt så.

I övrigt tycker jag att vi nu har en regering som vi kan lita på och det är skönt att den vet att hantera våra pengar på ett ansvarsfullt sätt i dessa kristider. Det gäller att även ha is i magen nu när oppositionen bjuder över på alla områden. Där verkar det finnas pengar till det mesta, men de har ju sina skattehöjningar att stödja sig på. Vill vi gå den vägen – svaret måste bli nej!

Responses

  1. ”Carl Bildt – har vi någon bättre ?”

  2. Josef – jag syftade givetvis inte på de raderingar- och avstängningar som numera sker på CB bloggen utan på det arbete han trots allt är satt att sköta.
    I övrigt vet du vad jag tycker om det ”hele”.

  3. Jag tycker du har helt rätt soli01 !
    Carl Bildt är ett föredöme, fråga är bara hur länge ?
    Ingen kan orka ställa om kroppen till olika tidzoner så ofta som han gör.
    Jag hoppas han orkar ett bra tag till, för precis som du säger, nu har vi äntligen en utrikesminister värd namnet.
    Ynkligt att höra klagomålen på att han är hemma och ”bossar” över UD för lite, administratörer finns det gott om att delegera till.

    Vad gäller regeringen hanterande av krisen tycker jag att det är för tidigt att säga, men, visst inger Reinfeldt förtroende i sitt resonemang.

  4. Nja, egentligen så håller jag nog inte med.

    Om den här regerigen är bättre på att sköta pengar, nja, kan nog inte hålla med där heller, det har varit lite för mycket, jag tänker då närmast på, varför man var tvungen att rädda Carnegie? 😦

    Just nu så krisar det ordentligt hos ”Krisdemokraterna” läs KD och skulle det vara val idag, så skulle KD själpa regeringen Reinfeldt, enligt alla förståsigpåare. 🙂

  5. ollemunter – trevligt att du kommer in med din ”vänsterstyrda bil”. 🙂
    KD kommer nog att hänga kvar – i värsta fall får man stödrösta. 🙂
    olle, håll du vänster, men kör inte i diket. 🙂

    Jo, om Mona S fått bestämma tänkte hon köpa Saab – nu har hon ändrat sig enl senaste uttalandet.. Vindflöjel – är inte fel!

  6. Maud Olofsson har retat upp byggjobbare och sopåkare under dagen, när hon vid en intervju sa, att ska vi ta bort bunuslöner, så ska vi ta bort resultatlöner för byggjobbare och sopåkare.

    Lite osmakligr av henne att jämföra dessa, mot cheferna, i de statliga bolag som det senast varit rabalder om, där Maud Olofsson direkt har varit ansvarig för dessa bonusar, som hon själv varit med om att ändra regler till det bättre.

    En del byggjobbare tyckte att hon skulle avgå, i det senaste jag hörde på TV4-nyheterna, hon lever i en annan verklighet.

    Enligt detta ovan, så bevvisar det, att vi inte kan lita på den regering vi nu har och för dom som såg inslaget i TV4, kom det nog säkert som en chock, när sanningen kom fram.

  7. ollemunter – du är så kategorisk. Nu har en minister – om hon sagt detta- tydligen blandat ihop korten, men detta kan givetvis inte hela regeringen stå bakom – märkligt i så fall.

  8. Det är svårt att som lekman recensera en politiker som Carl Bildt….det är så sällan han uttalar sig för oss ”vanliga dödliga”…när han gör det syns han mig balanserad och klok….

    Tänker ibland på hans familj….

    .

  9. soli01!
    Hittade en artikel om ”Järnkvinnan”

    http://dn.se/ekonomi/maud-olofsson-vill-ha-kvar-bonussystemet-1.823798

  10. ollemunter – jag känner mig lugnare efter att ha läst ”din” länk.
    Märker att de som införde bonus nu vill avskaffa den och det är bara för att ta politiska poäng. Politik är tydligen att vela. 🙂

  11. ”…I övrigt vet du vad jag tycker om det “hele”.”

    Hmmm… – Soli – ifall jag säger att Carl Bildt är en av dom mest hoppfulla politiker som syns på den politiska arenan i Sverige dags dato – i mitt perspektiv sett – stämmer det då med vad Du ”vet du vad jag tycker om det “hele”.”

  12. Josef – jag har tidigare sagt vad jag tycker om utrikesministerns utrensingar ( av moderator ) namnet har jag glömt – och det var det ”hele” 🙂 I övrigt…

  13. Carl Bildt är ett föredömme för lilla Sverige. Han reser omkring världen runt och det är bara att hoppas att han inte går in i väggen. Jag tycker hans blogg är intressant att följa och det är sporrande att skriva då han faktiskt svarar emellanåt.


Kommentera

Kategorier

