Skrivet av: soli01 | 30 mars 2009

Sveriges radio sysslar med en typ av brottsprovokation?

Jag blir mer och mer bekymard över att Sveriges radio nu t o m öppet medger att de för att avslöja rasistiska uttalanden av SD- medlemmar använt infiltration och med dolda mikrofoner under en längre tid spelat in vad som som sagts på olika möten och t o m använt sig av inspelningar på hotellrum i samma syfte.
Polis och åklagare kan i vissa fall använda s k bevisprovokation. Då ska det gälla allvarlig brottslighet och beslutet ska tas av åklagare.
I detta fall har tydligen Sveriges radio använt sig av en sorts bevisprovokation och måste väl vara snudd på en brottslig handling. Att under 90 timmar systematiskt försöka få fram bevis på rasitiska uttalanden
är att gå på ”dyig” mark, anser jag.
Vilka frågor ställde reportrarna som var med på dessa möten?
Att spela med falska kort är som jag ser det en skamlös handling och ställer osökt frågan: Får man göra så i Sverige i dag?
Bevisprovokation är inget som Sverigs radio ska syssla med och jag är förvånad att det är en sådan tystnad när det gäller nämnda.
Vart är vi på väg – vem ska de nästa gång använda bevisprovokationen på?
http://www.sdkuriren.se/blog/index.php/partiet/2009/04/02/title_63


Responses

  1. Jag måste erkänna att jag har svårt att ta ställning till vad som är moraliskt rätt och inte i den här frågan…..

    Vi rör oss i grumliga vatten…..

  2. Jag håller med fairymary men vill tillägga att yttrandefriheten är vår största frihet. Däremot så ska främlingsfientlighet bekämpas innan den gror allt för mycket. Vi vet vad som hände på 30-talet med herren med lilla mustachen under näsan. Han började också småskaligt och se vad som hände med honom och hans land.

    Sannolikheten för att detta ska inträffa i lilla Sverige är förvisso liten men som lärdom av historien så tycker jag att grupper som dessa ska bevakas…

  3. alnabone – visst ska vi vara observanta om det kommer nya politiska partier. Det är aldrig fel att kontrollera dessa. Vad saken gäller är att Sveriges radio nu är ”i grumliga vatten” som du fairymary även är inne på.
    Ska vi stillatigande acceptera att vi medelst infiltration som privatpersoner eller nu media under förespeglig av att vilja bli medlemmar etc och därefter använda denna typ av ”bevisprovokation”?
    Jag anser, att det faktiskt är itrigitetskränkande att spela med så falska kort och att det även gränsar till lagbrott.
    Att det nu gäller SD är inte det intressanta utan sättet och det har jag tidigare skrivit om.

  4. Ju mer jag tänker på saken kan jag inte se det som bevisprovokation….

    walraffande är en journalistisk metod….

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Wallraffa

  5. fairymary – ju mera jag tänker på saken framstår denna typ av handling för att få fram bevis som – bevisprovokation. Vi måste säga ifrån när det gäller denna och drar vi ut det hela blir det till slut gemene man som ägnar sig åt denna typ, som öststaterna tidigare tillämpade och ett sådant samhälle vill väl ingen ha.

    Allting börjar så smått. 🙂

  6. soli01,

    Att det är tyst om detta tror jag beror på att alla etablerad partier har ett intresse av att SD avslöjas som rasistiskt.
    Frågan är på vems uppdrag SR gjorde detta ?
    SD kommer med dagens opinionssiffror in i riksdagen om de hålls till valet.
    Detta har inga andra partier något intresse av.

    Det är OK att hata SD i Sverige,dock inte VP och andra extremister.
    I de kommuner SD fick mandat i förra valet går i de flesta fall övriga partier ihop i karteller för att SD inte ska kunna vara ”vågmästare”.

    Jag hatar rasism och SD är inget alternativ för mig, men man har ingen rätt att missbruka demokratin så som sker.
    SD fick sina röster i ett fritt och ärligt utfört val.
    Även dessa medborgares röster ska respekteras !
    Det är vidrigt att etablerade partier ”fuskar”.

    Jag tycker SR’s metod strider mot öppenheten i vårt samhälle.
    Det tycker jag fortfarande om Janne Josefssons snarlika valstuge-reportage med, som jag är söker på ändrade utgången av det valet.
    Det valet var alltså inte demokratiskt !

  7. mrmhalland01!

    Naturligtvis är rasism i alla former inte roligt, men är det något vi själva blir, så där utan vidare. Har inte myndigheterna här ett ansvar. Jag är inte avundsjuk, men varför blir det sådant rabalder, när någon börjar prata om att dom som kommer hit, ska börja arbeta och göra rätt för sig. Är det inte så, att all den här givmildheten har kostat en massa pengar, eller?

    Ian Wachtmeister har skrivit boken Krokodilerna där han belyser just det här, hur många som kommer hit, får det oförskämt bra och inte drar sig för att utnyttja systemet på alla sätt.

    Om man läser Ians bok, så förstår man, att ett hat lät skapas mot vissa av dessa invandrare, men jag tror inte Sverigedemokraterna på något sätt förstärker detta, men det är bra att det finns oliktänkande partier och det behövs faktiskt röras om i grytorna, då och då.

    Så länge vi har demokratiska val, är alla välkomna och kommer SD in i riksdagen, kan det inte bara visa på att dom andra etablerade partierna gjort bort sig, eller att sverige blivit mera rasistiskt, utan att vårt system tillåter det, i våra fria val och att det är valet som speglar, vad det svenska folket vill och tycker, just då.

  8. ollemunter :

    Jag tar avstånd från rasism, d.v.s att man föraktar eller har hat eller agg mot personer med visst ursprung.
    Därmed inte sagt att alla människor gör rätt för sig, oavsett ursprung eller att vi i Sverige har hanterat alla på ett ansvarsfullt och bra sett.
    Mitt avståndstagande mot rasism innebär inte heller att jag tycker man kan ta emot obegränsat många människor.
    Jag har också uttryckt mig klumpigt flera gånger om vissa grupper i vårt samhälle, men oftast kommit på att jag inte står för det vid eftertanke.

  9. Jag tycker att det är spännande att vi kommer till olika resultat när vi funderar…

    Jag tycker att ”Wallraffare” är modiga….och så länge ingen har dolda agendor bakom vackra slagord ……skulle de inte ha någon plats i journalistiken…och inget parti skulle ha något falskt ansikte att förlora…..

  10. fairymary :

    Jag håller helt med dig.
    Det finns många sidor av de flesta frågor och inte sällan har jag kommit till ett annat ställningstagande än jag först hade efter att ha läst om aspekter jag inte hade vägt in.
    På de bloggar jag brukar delta sker det nästan alltid med en kamratlig ton, det uppskattar jag.

  11. Tack alla Ni som har skrivit kommentar.
    Jag har fått skyhögt många besök i dag, så ”feberkurvan” visar på något onormalt. 🙂 faiymary vet nog bäst om sådana kurvor.

  12. soli…jag förstår mig på mänskliga feberkurvor någotsånär …men besökskurvorna förstår jag mig inte på, inte ens mina egna…:-)

  13. fairymary – varför det kan bli sådana toppar, vet jag givetvis inget om och det är ingen idé att spekulera -kanske. Rubriken kan vara en anledning och enl vad mrmhalland01 nämnde så kan anspelningar på vissa ord ge ett överraskande resultat. 🙂 Ser inte någon sådan kopplig i mitt fall.

  14. Allting har gått över styr tycker jag. Arbetarrörelsens toppar förstör. Allting tycks gå. Det finns ingen som bryr sig om vad SD säger och tycker längre. Dom kommer in i riksdagen och så blir dom lika rumsrena som vilket annat parti som helst till slut. Eller, så spårar det ut som det gjorde med Ny Demokrati.

  15. Helena Palena – utan att ha några synpunkter på SD så är det en olustig utveckling som nu verkar ha slagit rot och det är att gemene man ska springa ikring med dolda mikrofoner och infiltrera för att kunna snappa upp rasistiska utryck. Det är trots allt en metod som inte är godkänd fn. Det finns möjlighet för polisen att – vid stora brott – få använda bevisprovokation efter godkännande av åklagare.
    Nu är det ingen som ifrågasätter det som Sverigs radio har tillämpat och det förvånar mig verkligen.

    Jag har påpekat i min blog detta, men det stannar nog där. 🙂


Kommentera

Kategorier

