Skrivet av: soli01 | 05 april 2009

Varför skylla allt detta på Wanja?

Vilken dålig stil Sahlin uppvisar nu när det hettat till ang senaste opinionsundersökningen gjord av Demoskop och Skoop.

Att skylla på Wanja är inte trovärdigt. Det är många faktorer som till sist skapat detta stora väljar-tapp.
Att ta med vänsterpartiet i sin allians är en faktor som det inte sägs så mycket om. Men den är viktig för Ohly är inget som en riktig socialdemokrat vill ha med.
Motarbetandet av att vi måste säkerställa vår energiförsörjning genom att utesluta kärnkraften framöver är även mycket viktig. Facket är kritiskt till hur Sahlin sjabblar i denna fråga.
Väljarna är även rädda för Mp och att de skulle få för stort svängrum i den allians som nu s.mp o v ingått..
Sahlins ständiga kritik mot allt vad alliansen gör och att hon har ”spänderbyxorna” på allt för ofta. Hon verkar ha mycket pengar. 🙂
Huruvida AMF-affären är den största orsaken är därför inte givet!
En i raden av misstag – kanske.
Listan kan göras lång.

Responses

  1. Jag tror inte att AMF-affären har så stor betydelse.
    Jo, den har ytterligare belyst det korrumperade pamp-väldet som skor sig på medlemmarnas bekostnad, men, redan när ”alla” ville ha Mona som partiledare var det nog många som började fundera.

    Lyssna nu :

    Hjalmar Branting, Per Albin Hansson, Tage Erlander…

    Sedan några halvfigurer.
    Nu har även de halverats.
    3 gånger…
    Mona Sahlin ????

  2. memhalland01 – jag tror att Nuder ler i mjugg åt eländet. Han var för ärlig när han sa att – något i stilen – ”ska vi återställa a-kassan bl a kommer vi inte undan en skattehöjning”. Detta föll inte i god jord och han fick snöret, som bekant. Om nu detta uttalande fällde honom – kan man bara spekulera.

  3. Jag tror att AMF-affären var ”droppen som fick bägaren att rinna över”….

  4. De saknar en ledare….

  5. Instämmer …med sorg i hjärtat….

  6. mrmhalland01 – där har du säkert rätt. De har inte någon bra ledare nu. För mycket tjafs till och från. Jag litar inte på Sahlin. Största felet var att s inte gick sin egen väg utan att börja ”tok snurret” med mp o v. Det var ett av huvudfelen. Ohly är heller inget att lita på – han är en genuin kommunist och kommer så att förbli – men i fårakläder.
    Jag tror att detta skrämmer en äkta socialdemokrat.
    Nu är frågan om det – just nu – finns någon bra ledare för s? Jag ser ingen – kanske Andnor? :-)…
    Johansson eller varför inte Nuder?

  7. Ett parti utan partiledare! Knepigt detta, men jag tror vi får dras med Alliansen i ännu en period. 🙂 🙂 🙂

    Soli01!
    Vad är en genuin kommunist?

    Vad är en äkta Socialdemokrat?

  8. ollemunter – munter som vanligt. :-). Jo, som svar på din första fråga; du förstår vad jag menar förresten: Han är utpräglad och tillika inpräglad i sitt tankesätt och har kommunismen som ideal – att alla ska äga produktionsmedlen bl a., och att bli rik är i grunden fult. 🙂
    En äkta socialdemokrat vill i grunden inte äga, men ändå tjäna mycket pengar. 🙂
    PS Detta med äkta kan vara svårt att förklara – faktiskt. 🙂

  9. soli01!

    Vänsterpartiet är idag inga kommunister, om man nu inte ska vara lojal mot Hermansson förstås. Däremot fanns det många nazist-sympatisörer inom högerpartiet, en gång i tiden. Var det därför man bytte namn till Moderaterna? Så det finns gamla synder lite varstans. 🙂

    Ja då är jag ”munter” samt hela Sveriges befolkning. 🙂

    Skönt, som Ernst säger, när sanningen kommer fram. 🙂

  10. ollemunter – detta att dra upp och antyda att moderater skulle ha någon större koppling till naziterna under 2:dra världskriget är givetvis inte alls riktigt rumsrent. Har hört detta i dag – tror det var i radion.
    Nu råkar jag ha upplevt att det även bland sossarna fanns ”Hitlervänner”
    Kommer ihåg detta från min bandom. De flesta var ju sossar även då, men visst stödde många Hitlers framfart – ingen tvekan.
    Vi kanske ska hålla oss till”moderaterna” – det låter ju moderat och ”modernt”. 🙂

  11. soli01!

    Jag sa inte att Moderaterna hade sympatiserat med nazisterna, jag sa att anhängare till Högerpartiet, en gång i tiden hade gjort det.

    Jovisst, vi måste hålla oss till det som är sant. Den dåvarande regerigen skyddade Sverige från att dras in i kriget, men vad vann vi på det?

    Sedan dess har vi byggt vapen, jag har själv bidragit och vi har sålt dessa till krigförande länder och vi medverkar även i krigsuppdrag som döljs med fina ord som ”fredsbevarande uppdrag” i FN, s regi. Vi fortsätter att bygga vapen och sälja, till länder, som skulle behöva allt annat än vapen. Man säger; att gör inte vi det, gör någon annan det. Det är alltså lätt, med några väl valda ord, att skylla ifrån sig.

  12. ollemunter – du har rätt , som vanligt. Du skrev något ”annat”, men jag syftade på vad jag hört i radion också. 🙂
    Jag stödjer all export till länder som skaffar sig vapen för eget skydd. Kan vara svårt att avgöra nämnda, men sälja ska vi givetvis fortsätta att göra. Vi har, som du säkert vet bättre än mig, att det är fina ”grejor” vi exporterar. 🙂


Kommentera

Kategorier

