Skrivet av: soli01 | 06 april 2009

SAMBOFÖRHÅLLANDET FORTSÄTTER

Hade det inte varit ett ganska bra tillfälle att socialdemokraterna och LO lättat på sitt intima samband nu när tillfälle fanns. Det är i dagens läge mycket stötande att politiska partier har ett sådant inavlat förhållande. Varför är det så konstigt, frågar säkert den som är inblandad och stödjer denna ordning.
Nu är det fråga om en fackförening som ska tillvarata alla sina anslutna medlemmars intressen. Facket stödjer socialdemokraterna vid val och uppträder med ett ”dubbelt verktyg”. Är det bra ur facklig synpunkt – svaret måste bli nej..

Nu blundar LO helt för de medlemmar som röstar på annat parti och kan därför inte bli den kraft – i dagens läge i varje fall – som ett fack ska vara; att stå på egna ben mot vilken regering som helst. Vid socialdemokratiskt regeringsinnehav kan inte facket på samma sätt vara obehagliga för nämnda regering i många fall. Det blir en form av inavel!
Fackets nära anknytning till regeringen med en LO- ordförande som t o m ingår i socialdemokraternas partistyrelse är ju direkt stötande.

Responses

  1. Ja soli, det är verkligen stötande.

    Det är väl i alla fall slut på att alla LO-medlemmar blir medlemmar i SAP ?
    Dock tror jag fortfarande att en del av medlemsavgiften tvångsmässigt doneras till partiet.

    Trots allt har nog facket lyckats stå på egna ben, hur omöjligt det än kan verka.

    Vi minns ju alla ”rosornas krig”.

  2. mrmhalland01 – jag har alltid varit kritisk till den ordning som – i dagens läge – nu fortfarande tillämpas här i Sverige. Facket ska vara ett fack för alla – oberoende av politiskt tillhörighet.

    Jag tror att vi är ganska ensmmma om den ordning vi har här i Sverige.
    Ett fristående fack blir en styrka för hela fackföreningsrörelsen och den skulle bli mycket större än i dagens läge. Detta visar sig genom att många nu väljer att stå utanför och det gagnar inte fackföreningsrörelsen i stort.
    Dags för en förändring!

  3. marmhalland01!

    Denna koppling och att en avgift gick från facket till partiet, försvann i slutet av 1970-talet.

  4. soli01!

    Din klocka går fel på bloggen. Du får ändra till sommartiden, som ska vara UTC+2 🙂

    Du hittar det under Inställningar och Allmänt

  5. Det är också direkt stötande att Wanja är Helle Kleins chef. En sån stor tidning som talar om för oss vad vi ska tycka dessutom. Nä, tiden är ur led – den är t o m sned. Men snart blir den kanske rak!

  6. Glömde skriva att ditt inlägg var skitbra!

  7. ollemunter – ja den kopplingen togs bort efter mycket om och men.
    De pumpar in stora summor nu också, men det går en annan väg. 🙂
    Det är skit med facket- har alltid varit och kommer tydligen att fortsätta att vara.
    Ett fack ska vara ett fack och inte stödja någo dj…
    Sammanflätnig med ett politiskt parti är egentligen en satarnisk bra uppfinnig för att under en längre tid behålla makten. Andra länder har insett detta och lyckats slå hål på detta – t ex Danmark mf länder.

  8. Helena Palena – ”en gör så gott han kan” sa han inte det gubben som snubblar på tigerfällen varje nyårsafton – han bjuder på dyckjom mest.:-)
    Kan inte komma på vad programmet heter – men lika roligt varje år! 🙂
    Tack , det värmde.
    Du har skrivit MÅNGA bra inlägg – så det så.

  9. Grevinnan och betjänten ??

    Jag håller med Helena, bra inlägg.
    Det finns inte mycket att tillägga.

  10. mrmhalland01 – tack, tack du vet inte vad det innebär med all den där kalken. Den du kanske kommer senare. 🙂

  11. ”…Det blir en form av inavel! …”

    Handen på hjärtat – Soli – utan att på något sätt försöka försvara Wanja-eländet.

    Vilken fackföreningsrörelse, vilket politiskt parti, vilket företag osv = vilken MaktPyramidMaktElitOrganisationhar ej någon form av utpräglad ”inavel” i sin ledarstruktur ❓

  12. PS. Apropå uttrycket inavel ovan – så upplever jag att ”incest” i det här fallet är ett mera träffande uttryck. DS.

  13. Josef – det beror hur man uppfattar ordet ”insest”. Det går säkert att även använda detta uttryck, men jag ser mera en anknytning till inavel. Har listor på detta med hur makten före förra valet höll på att bli en enda ”fläta” av ”släkt” och som mycket väl även kan kallas för inavel.
    Det är huvudsaken att denna företeelse har brutits och det gäller nog alla politiker som sitter länge på sina poster. Därför är skifte vid makten inget jag motarbetar; 8-12 år är mer än tillräckligt!

  14. Det skulle i tvingande lag vara förbjudet att vara aktiv politiker i mer än 7 år + tvingande i lag att GifterMål ej alls skulle vara lika med bunden vid samma partner efter 7 år – som jag ser det.

  15. Josef,

    När det gäller politiker kan jag se en poäng.

    När det gäller äktenskapet är ju hela tanken att det ska vara livslångt.
    Själv misslyckades jag med det, men jag önskar att så många som möjligt lyckas med det.

  16. Josef – måste opponera mig mot detta. 🙂 Har haft samma flicka från 1950 – gift -53. Det tycker jag har varit en bra lösning. 🙂
    När det gäller politiker är det en helt annan sak. Det kanske räcker med 7 år, men nu har vi ju 4 år mellan valen, så det blir 8 år som vore lämpligt eller…

    Vi har alldeles för mycket broilers i politiken. De har börjat i tidig ålder och vet inte vad ett riktigt arbete är för någonting. Det håller du säkert med om?
    Därför skulle en politiker alltid ha provat på ett vanligt arbete först innan de fick övergå till denna lönande sysselsättning – att sitta i riksdagen och nöta en stol. Tänker jag fel, tycker du?

  17. Hmmm… – Halland och Soli – lite missförstånd avseende det här med GifterMålsAvtalet på max 7 år.

    Vad jag menade var ej alls att det skulle vara förbjudet att vara tillsammans livsvarigt – utan att det i lag skulle vara förbjudet att ingå ett avtal om att GifterMålet skall vara livsvarigt. Mitt förslag var ju max 7 års GifterMåls-AvtalsTid.

    Detta därför att det förefaller mig ”helt fel” att börja ett liv tillsammans med en partner – med ett GifterMålsAvtal som i dags dato av flera än 6 av 10 bryts – innan det löpt ut.

    Va faen skall sådana GifterMålsAvtal vara bra för ❓

    För egen del så orkade jag hålla mitt livsvariga GifterMålsAvtal ifrån 1965 till 1995 = i ca 30 år.

    Min nuvarande relation – som överhuvudtaget ej innefattar något GifterMålsAvtal (eller annat Avtal heller för den delen) – har nu varat i drygt 11 år.

    Wårt gemensamma motto är: ”Wi tar en gemensam dag och en gemensam natt åt gången !”

    = utan att överhuvudtaget dra några växlar på en gemensam framtid tillsammans – tills döden (som ju ej alls finns egentligen) – skiljer oss åt. 🙄

  18. PS. 8 års max politikertid tycker jag är helt OK. Låt dom gärna då få en livsvarig pension också – för det blir i alla fall hart när ”oändligt” mycket billigare för oss av vanligt folk = humana MedMänniskor = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – än att dom som nu sitter i flera tiotals år och bara gör värre och värre fel – som åsamkar oss skattebetalare både enorma kostnader – och ej minst – mängder med helt onödig ohälsa för befolkningen, tyvärr tyvärr… 😥

    HÄLSAN ÄR EJ ALLT – MEN UTAN HÄLSAN SAKNAR ALLT ANNAT BETYDELSE ❗ DS.

  19. Josef,

    Det finns säkert juridiska möjligheter att ingå ett avtal som säger att man ska göra en bodelning efter 7 år och sedan fortsätta med detta i 7-års perioder.
    Jag ser bara inte poängen i detta.
    Kanske har jag missförstått dig igen ?

    Jag tycker att äktenskapet är värt att kämpa för.
    Inte så långt att det skadar någon, men visst ska väl målet vara att det ska vara livslångt ?

  20. Jag tycker att livsvariga relationer i o f s kan vara värda att kämpa för, verkligen…

    Jag tycker att GifterMålsAvtal – som i dags dato färre än 6 av 10 klarar av att hålla – är värda att kämpa för att för gott avskaffa – eller t o m i ovillkorlig lag förbjuda.

    Varför ❓

    Därför att som Princip ALLA befintliga GifterMålsAvtal urholkar ju mer eller mindre både tilliten till – såväl som respekten för – att ALLA ingångna avtal = löften SOM PRINCIP>/strong> skall hållas.

    Dock – politiker står över den principen, tyvärr tyvärr… 😥

    Apropå gifter… – fysiska såväl som intellektuella

    G L A D P Å S K ❗

  21. PS. Med: ”Jag tycker att livsvariga relationer i o f s kan vara värda att kämpa för, verkligen…”

    – menar jag då NaturLiktVist: ”Jag tycker att livsvariga relationer i o f s kan vara väl värda att ”kämpa” för – ifall det sker på ett Kärt Lekfullt sätt, verkligen…” 🙄 DS.

  22. Det var också en jämförelse …hur länge politiker ska sitta och hur länge man ska vara gifta med varann….

    Mina herrar….gratulationer till er som har lyckats hålla kärleken vid liv så många år! Själv lyckades jag i ungefär 7 år….och det är en stor sorg att vi inte lyckades längre.

    Jag tror att alla barn vill att deras föräldrar ska hålla ihop…inte alla men de flesta….att splittra en familj har alltid ett pris….

    Ibland är skilsmässa det ändå det bästa för både barn och vuxna…men smärtsamt är det…..

  23. fairymary – jag tror att det måste till tur här i livet – att råka träffa en människa som faktiskt är ens andra halva. Låter kanske kryptiskt, men så ser jag det. Det är som bekant mycket som ska stämma när två människor bildar en familj och det gäller att inte bara tänka på sig själv hela tiden – kanske.

    Vi hade ingen direkt bra början och vårt första barn dog vid födseln – huvudet klämdes. Det var en pojke.
    Efter detta har vi fått både en flicka och en pojke och som har klarat sig fint och även fått ha hälsan.
    De har nu själva egna familjer med egna barn. Ingen av dem är gifta så det är inte det viktiga.

    Det är svårt att dra någon tid för hur länge ett förhållande kan hålla, men visst är det bra för alla parter om det kan hålla livet ut. Alla har inte den turen.

    Människan är ett mysterium och om man tänker på hur allt kring oss fungerar måste man vara ödmjuk och även inse att vi är unika. Jag tror, att det finns något vi inte riktigt kan förklara. Måste finnas något högre, så ser jag det och det kan ingen ta ifrån mig.

  24. Soli!

    Jag delar helt din tanke att människan är ett mysterium…ett (relativt) långt liv där jag periodvis varit besatt av att försöka förstå mig på människan har fördjupat min djupa tro på att vi aldrig helt kan förstå….

    Alla stora religioner har en mystisk tradition….Stefan Einhorn har så fint beskrivit det i sin bok ”En dold gud”…där han har återfunnit liknande formuleringar i flera religioner…

    Det måste ha varit en mycket stor sorg att förlora sitt första barn…ni lyckades uppenbarligen hantera den sorgen tillsammans.

    Tack för att du delade med dig! Jag ska nu gå iväg och träffa min dotter…jag har glädjen att ha två friska barn som trots stora påfrestningar tidigt i livet har utvecklats till kloka, kompetenta, kärleksfulla människor….jag lyssnade på P1 tidigare på morgonen på ett program om lidandet….apropå långfredag…och man var tämligen överens om att genomgånget eget lidande gör en till en ödmjukare, mer medkännande, mindre fördömande människa. Det är också min erfarenhet….

    Glad Påsk!

  25. fairymary – tack för visat intresse och ditt svar. Ha en fin tur till dottern och givetvis önskar jag Glad Påsk!


Kommentera

Kategorier

