Skrivet av: soli01 | 14 april 2009

Dawit Isaak

Nu har det ånyo blivit aktuellt att Dawit Isaak måste hjälpas att få komma tillbaka till Sverige. Hur ska vi kunna hjälpa honom då han fortfarande även har Eritreanskt medborgarskap också.

Det var i samband med inbördeskriget mellan Etiopien och Eritrea som han kom hit 1987 och fick svenskt medborgarskap 1992.
Av någon anledning åkte han tillbaka till Asmara och blev delägare i landets största tidning Setit. Det verkar som han tänkt lämna Sverige? De flesta på tidningen blev satta i fängelse och det är enl uppgifter många som avlidit i fängelset.

Har vi här någon möjlighet att rädda honom då dubbla medborgarskap tydligen är något vi inte kan påverka? Jag tror det är definitivt kört i fallet Dawit Isaak.
Regeringen har säkert gjort vad som kan anses möjligt i detta fall. Ansvaret i slutändan ligger givetvis på Dawit Isaak som återvände till sitt hemland!
Detta är inget försvar för hur de Eritreanska myndigheterna har handlat i detta ärende som är vidrigt, omänskligt och saknar ord, som jag ser det.
Jag brukar vara optimist men…


Responses

  1. På min blogg finns nästan alltid, en länk till det mesta om Dawit Isaak, till dags dato.

  2. ollemunter – ok, jag har sett det och jag har mina frågor som ingen verkar fundera över i detta fall!
    Han hade ju återvänt, delägare i en tidning där. Kanske han tänkte återvända för gott. Dubbla medborgarskap inte bra.

  3. soli01!

    Ja man vet ju aldrig. Knepigt det här.


Kommentera

Kategorier

