Skrivet av: soli01 | 21 maj 2009

Debatt – integrationspolitiken har havererat

Lyssnade i kväll på tv-debatten ang hur vi sköter om våra flyktingar , som kommer till Sverige.

En röd tråd kunde man tydligt spåra och det var att vi överbeskyddade de som kommer hit. Kraven hade, särskilt under socialdemokraternas långa regeringsinnehav helt kaltat ur.  Detta erkändes också från flera sossar. . Det fanns folk som varit här mycket länge , men något  arbete hade inte fått.

Kraven var inte något som de berörda arbetlösa upplevde som svåra. Det var detta att komma in i det svenska samhället som var svårast. Denna sammanklumpning av människor var aldrig bra påstods det vidare och att kunna blanda sig med svenskaarna blev ju därav obefintlig.

En större spridning av våra flyktingar måste därför bli en viktig faktor för att integrera dessa  utsatta  medmänniskor.

Inget nytt egentligen, men ack så svårt.

Responses

  1. Nej, Inget nytt, men fortfarande lika viktigt !

    Vi diskuterar just mottagandet (tror jag) av flyktingar på Ian’s blogg.

    Ditt resonemang om ett större spridande är nog rätt, men, hur är det när man kommer till ett nytt land ?
    Söker man inte efter landsmän ?

    Jag reser mycket i mitt arbete och ser ”Svensk-kollonier” lite här och var.

    Silicon vally är ett lysande exempel, där finns alla Svenskar (naturligtvis lite överdrivet) i ”Svensk-kvarter”, firar midsommar och jul tillsammans och beter sig på ett sätt ingen Amerikanare sett tidigare.

    Borde de tvångsmässigt spridas ?

  2. mrmhalland – det var inte jag som påstod detta, men jag måste erkänna att det måste ligga något i vad som sades i debatten. Att samlas och fira är säkert något som de felsta gör när de kommer till främmande land, det tror jag att även du är helt inne på.

    Är verkligen svenskarna som t ex flyttade till Amerika så kraftigt ”packade” som nu i Rosengård.
    Jag vet inte detta, men det måste vara en bra lösning om integrationen kunde bli bättre än som det fungerar i dag.
    Att använda tvång är aldrig bra, men det ska alltid kunna förekomma önskemål med förklaringar som får flyktingen införstådd med varför vi vill ge bästa hjälpen för att komma in i samhället. Psykologin i dess bästa tappning. 🙂

  3. Jag håller med dig, etableringen i det Svenska samhället har försvårats av felaktig politik.
    Människor har ju inte fått chansen till varken arbeten eller att delta i det Svenska samhället i övrigt.

    Samtidigt tror jag det är nyttigt att ibland fråga sig själv : Hur hade jag gjort om jag kom till ett främmande land ?

    Nu är det ju en viss skillnad på Svenskarna i Silicon valley och våra flyktingar.
    Amerika.Svenskarna har inte flytt sitt land utan blivit välkomnade tack vare kunskaper och kapital, så jämförelsen är väl inte relevant, men, beskriver kanske att människor söker samhörighet.


Kommentera

Kategorier

