Skrivet av: soli01 | 04 juni 2009

Ska vi egentligen fira den 6 juni?

Efter att ha sett Björn Rosengrens dokumentär som sändes på tv 4 den 3.6 måste man oroligt fråga sig om vi kan fortsätta på den nu inslagna linjen. Att vi måste göra något åt seperationen mellan de som tidigare bor i Södertälje bl a och de som vill bli svenskar är av största vikt.

Rosenberg ställde frågan vad som kan anses svenskt, till personer boende i området, och fick många olika svar. Ska inte gå in på detta.
Jag tycker dock att detta program var oroväckande efter att ha hört integrations-och jämställdhetsministern Nyamko Sabuni som inte såg något svenskt här, men att det dock fanns gränser som utmärkte landet Sverige – om jag ska tolka henne rätt. På frågan av Rosenberg hur hon såg på firandet av vår nationaldag den 6 juni svarade hon dock inte på!
Ska man hårddra vad hon hällde ur sig som svar så finns inte något som för henne hette ”svenskhet” bl a och att Sverige bara var ett namn.
Jag vill dock kalla mig för svensk och det tänker jag inte upphöra med.

Programmet bör ses i sin helhet och heter ”Ett tal till nationen”.


Kommentera

Kategorier

