Skrivet av: soli01 | 08 juni 2009

Grattis Piratpartiet!

Det måste vara glädjande för dessa människor att de nu kunde komma in i hetluften – EU.
Så kan det gå när de etablerade partierna inte kan lära sig att lyssna och mera finkänsligt förstå att här är vi inne på het mark – DEN PERSONLIGA INTIGRITETEN.

Internet får inte bli något som privata intressen ska få dominera och som nu ges polisiära uppgifter. Just denna del retar mig allra mest. Det är dessutom en mycket FARLIG utveckling och det måste till en ändring på den punkten och det snarast.

Vi har polisen och den ska fortsättningsvis även i fortsättningen sköta sin upptift att förebygga och beivra brott. Där ska inte privata organisationer eller liknade ha någon polisiär uppgift.

Det måste dock vara svårt att tillfredsställa alla parter när det gäller IPRED-lagen. Hur mycket ska den få inkräkta på den personliga friheten och samtidigt måste vi även skydda oss mot illasinnade personer i vår värld. Jag går inte närmare in på denna del för då är jag är rädd att det blir en lång skrivning. Nämner bara vilka svårigheter som de styrande har att hantera.

Full frihet kan vi inte hävda när det gäller fildelning av skyddat material. Det måste väl även Piratpartiet inse. Har inte klart hur de egentligen tänker lösa fildelningsfrågan.
Att vi måste få möjligheter att för privat bruk ladda ned det som finns på nätet kan vara en början.
Det måste även kunna användas avgifter på bredbandet för de som vill ladda ned även den vägen i större skala, fortfarande för eget bruk, och den vägen betala för dessa tjänster.
Ämnet är ”hett” och nu måste förändringar vidtagas så inte en hel generation blir brottlingar p g a att vi inte vidtar en lösning för alla parter.
LAGÄNDRINGAR MÅSTE SNABBT TILL NU!


Responses

  1. Javisst… – Sören – för annars blir ju Gotland unikt i hela världen ❗ 😉

  2. Jag tror att fildelning är svårt att förhindra.

    Jag förstår verkligen kompositörer (om det heter så nu för tiden) att de vill sälja sin musik och kunna leva på detta.

    Är man jättestor går det nog fortfarande bra (Björn, Benny, Gessle, Uggla för att nämna några Svenska) men kanske är det inte lika lätt för nyetablerade ?

    Samtidigt har vi ju hamnat här.

    Många blev bekymrade när vi gick från ett jordbrukssamhälle till ett industrisamhälle på 1800-talets ,mitt och från detta industrisamhälle till informations/service-samhälle på 1900-talest slut.

    Det är där vi står idag.

    Självklart kan vi inte kriminalisera en hel generation ungdomar för att de tar emot det som serveras på silverfat !

    Självklart kan vi inte låta samhället anställa spioner för att komma åt dessa ungdomar eller för all del medelålders medborgare som tar emot det som bjuds !

    Detta har alltid förekommit.

    Varenda lördag spelade jag in musik på min kassett-radio på 70-talet och hade med till olika ”hippor” som det kallades då och många ”spelade av” varandras kassetter.

    Detta är ett resultat av lobby-verksamhet.

    Politiker i Europa kan tjäna ofantliga summor på att driva denna politik på hemmaplan och i Bryssel.

  3. Piratpartiet är en välgörande uppstickare och kan nu ändra på hela den politiska kartan. Detta har de etablerade parterna sig själva att skylla.
    De måste lyssna bättre på vad omgivningen har att säga.
    Nu har de en möjlighet att få till stånd en förändring om de vill sitta kvaar på taburetterna.

    Nu är det mycket annat som jag ser lika allvarligt på och det är vänsteraktivisterns uppträdande – Ohly är knäpptyst – hur de förföljer t ex SD. Detta kan straffa sig. Läste hur de ännu i helgen misshandlat deras pressekreterare. http://www.sverigedemokraterna.se/

    Varför säger vi inte ifrån när gäller denna företeelse. Svt har dock bidragit även de med sina tvivelaktiga metoder för att försöka avslöja något rasistiskt uttalande.

    Detta var att halka från ämnet, men har ett visst samband i alla fall.
    Där har de etablerade partierna – gäller alla – ett stort ansvar och om inget görs kan det bli en rekyl som ingen kanske inte nu ser vidden av.

  4. Josef Boberg!

    Vi klarar oss väl, men vilken generation Reinfeldt menar, verkar oklart, om man läser på länken.

    Citat
    ”Vi vill inte kriminalisera en hel generation… men nu kan ni glömma det för det blir så ändå. Kanske två generationer till och med, tillägger han.” Slut citat.

    Annars tycker jag vi kör på som vanligt, kommer i allafall jag att göra. 🙂

  5. Javisst… – Olle – Wi lite mera LivsErfarna klarar oss nog på ett eller annat sätt, tror jag också.

    Men det är ju mer än lite synd om mina 5 barnbarn – som alla är under 7 år – ifall MaktHavarna i Sverige ej stoppas inom några få år – med konsolideringen av sitt Kallocain-samhälleprojekt.

    Det finns ju de facto HELT andra alternativ.

    Så – så länge som jag kan kravla mig från sovplatsen i Märgelgraven under björken till tangentbordet – kommer jag att påtala den saken på så många olika ställen som jag kan komma på. 🙄

  6. Här måste vi gemensamt sätta en blåslampa i ändan på våra politiker. Det är inte så lätt. Jag råkade tala om det som nu är aktuellt här på bloggen på CB:s blogg den 8/6, men det föll inte i god jord och min kommentar försvann efter ett tag. Var i o f s lite på sidan om bloggarens ämne, men det går tydligen inte. Skit samma!
    Att man simmar till utanför ämnet – det finns oftast ett samband – är något som jag faktiskt tycker är välgörande för diskussionen.
    Välgörande för framtiden att de styrande ser till att lyssna lite bättre på vi arma krakar. 🙂 Nu måste de göra detta!


Kommentera

Kategorier

