Skrivet av: soli01 | 02 juli 2009

Stenkastande ungdomar i Rosengård

Hur ska vi få ett slut på denna turbulenta ordning som råder bl a i Rosengård. Här ger man sig på räddningstjänsten och även polisen. Verkar inte finnas några spärrar. Blir dessa ungdomar föremål för ett handfast ingripande från polisens sida  – det kan man oroligt fråga sig. Det kommer inga upplysningar hur polisen agerar. De som kastar sten eller gör annat som är brottsligt måste ju  omgående bli föremål för någon åtgärd. Skadegörelse av ungdomar har alltid förekommit, men att angripa polisbilar med stenar är en senare företeelse. 

Alla kan inte bli föremål för ingripande,  men någon måste kunna bli åtgärdade.  Då det oftast icke är straffmyndiga personer – under 15 år – får man uppsöka deras hem och tala med deras föräldrar. En åtgärd som vi praktiserade på min tid i jobbet. Gör polisen detta i dag är frågan? Skulle vara intressant höra hur de egentligen tacklar denna mycket allvarliga utveckling,  som verkar ha blivit ”vardagsmat” i vårt samhälle.

Responses

  1. Jag tror inte att någon åker hem och pratar med föräldrarna. Den tiden är förbi.

  2. Helena Palena – jag tror också att det inte arbetas på det sätt vi gjorde när ungdomar under 15 år gjorde småbrott. Bl a var taxi-och busskurar , förstörelse av blomsterprydnader, stenkastning mot olika mål mm skäl att prata med föräldrarna. Mycket effektivt , vill jag påstå.
    Att kasta sten mot en polisbil var aldrig aktuellt. Varifrån det kommer låter jag vara osagt.

  3. Jag har några gånger under mina barns uppväxt ringt föräldrar och påpekat att deras barn har misshandlat kompisar, mobbat kompisar, kastat sten mot busskurer etc.
    I nästan samtliga fall har jag bemötts som en idiot.

    Om barnet har kastat en sten på en buss-kur har självklart buss-kuren först varit elak mot det lilla barnet…ungefär..

    Om polisen besöker hemmet, i miljöer som ex.vis Rosengård, efter att sonen (som det oftast handlar om) har kastat sten mot en polisbil, får sonen en örfil efter att polisen gått, men, inte för att han begått brottet, utan för att han var så klantig att han åkte fast och att familjen blev störd.

  4. mrmhalland01!

    Ja du ser och risken är också stor att man själv råkar ut för föräldrarnas ilska, på ett eller annat sett. Inte alls ovanligt, att det slutar med att anmälaren eller tillsägaren blir misshandlad.

    Det är ofta man hör att ungar kastar sten på förbipassernde bilar. Händer minst en gång i veckan, har jag noterat, den sista tiden, när jag lysssnat på polisen och då handlar det mest om busstreck av småungar.

    Förr, för 30 år sedan gick det att säga till, men idag kan man få bilen förstörd eller så får man något i brevlådan. Det går inte att säga till någon. Man måste vara jäkligt försiktig med sånt här. Bäst är att låta bli.

    Fast de e klart, hade jag en magnum skulle jag inte tveka att gå ut och rensa lite. Som tur är har jag varken en magnum eller licens.

  5. Jag vill påstå att dagens föräldrar har tappat kontrollen över sina barn. De lyssnar inte längre på sina föräldrar utan går sin egen väg. Jag har märkt detta genom mina barn-barn där vissa av dem inte lyder alls och det är jobbigt att se sådant. Vad det egentligen beror på är något för våra psykologer etc att fundera på. Jag tror dock att det tidigt måste inpräntas i våra barn att det måste finnas regler i olika sammanhang och att dessa måste gälla hela vägen från början.
    Nu har vi internet och dessa mobiltelefoner som inte ska glömmas bort och som medför att möjligheten att komma i kontakt med varandra är stor och att då bli påverkade av andra kompisar mm. Vi lever i en helt annan värld i dagens läge genom denna snabbkommunikation.

    Svårigheten för föräldrarna att kontrollera sina barn i dag är utan tvekan inte lättare i dagens samhälle.
    Kan vara en faktor som vi inte alltid tänker på.

  6. Jodå,
    Visst är kommunikationen och den snabba utvecklingen till gagn för ungdomar som ”vill” få till snabba möten för illdåd.

    Jag tror dock att det handlar om att föräldrar inte längre har möjlighet att ägna så mycket tid åt sina barn som det faktiskt tar att i tidig ålder lära ut vad som är rätt och fel och dessutom övervaka att de tar det till sig.

    Hur vet jag vad dagis-fröken har för värderingar ?

    Jag kan ju inte direkt välja vilka mitt väldigt formbara 3-åriga barn ska umgås med på dagarna.

    Barnen påverkas 8-10 timmar om dagen på ett sätt föräldrar inte har en möjlighet att övervaka eller ens kunna uttrycka åsikter om.

    Palmes ”Alla ska stöpas i samma form” har visat resultat !


Kommentera

Kategorier

