Skrivet av: soli01 | 21 september 2009

Nu säger vi stopp…

Efter att ha sett och tagit del av vad som kom fram i Svt:s senaste Agenda ang Niqab – endast en springa  synlig av ansiktet på den kvinnliga muslimen – måste jag oroligt fråga var detta ska sluta..Vart är vi på väg och människan har fräckheten att anmäla (DO) den som inte ville släppa in henne att undervisa i en förskola i denna utstyrsel.

Hoppas nu att vi klart kan säga ifrån och helt förbjuda båda dessa vedervärdiga klädesplagg här i Sverige – niqab och burka. Vi vill inte att de muslimer som vill verka här i vårt land klär sig på detta sätt! De bör visa lite hänsyn till sin omgivning. Man måste försöka ta seden dit man kommer och då ska man inte klä sig så man skrämmer våra barn.

Responses

  1. Hej soli01!

    Seden dit man kommer, så har det ju alltid varit.

    Jag tror att muslimerna inte har det uttrycket i koranen eller så tycker man som muslim att ingen annan kan bestämma över sig. 😆

    Tror ändå att motståndet är ganska kompakt, mot dessa huvudbonader. Hoppas att det är så.

    Kom ihåg Indiern, som inte fick köra buss i turban, han fick det så småningom. Men här ska små barn konfronteras med denna Niqab på dagiset, det är skillnad och måste stoppas.

    Skall bli intressant att se vad DO kommer fram till.

  2. DO… ett organ som är helt ur tiden. Allt som sker i dag är ju diskriminering, snart är det väl diskriminerande att titta på andra människor när man sitter på torget och tar en kaffe.

    Dessa slöjbeklädda kvinnor som kommer ur en av de mest mansdominerade av världar är ju så i grunden nedtryckta att DÄR borde DO reagera men neeej då.

    Vi bjuder in invandrare av alla de slag, vi ordnar så de får ett betydligt drägligare liv än det de många gånger kommer i från. Skattebetalarna i staten Sverige betalar miljarder för deras nystart i landet men kräver vi någon motprestation i samband med integreringen?

    Icke sa Nicke, kom som du är, bygg en moské och bränn ner era getton. Uppenbarligen vill de ju skapa en så lik miljö som de kommer i från, det är i alla fall den enda av tolkningar jag kan göra.

    Om det nu vore så att de trivs i Sverige så skulle de väl anpassa sig lite till det som är svenskt precis som vi definitivt skulle få göra om vi flyttar till deras länder. Då skulle våra kvinnor blixtsnabbt bli tvungna att dra på sig slöjor för att inte bli stenade…

    Jag har många gånger funderat på vad slöjan beror på? Vad är den religiösa kopplingen som de envist hävdar ska finnas? Kan det vara så att männen har så svårt att lägga band på sig att de kräver slöja för att inte luras att bli frestade att se på sina kvinnor och faktiskt bli tvungna att inse att det finns en människa med själ och hjärta och kanske till och med ett värde bakom spökdräkten???

    Ska sådant bli tillåtet på dagis så går jag till sjöss adjöss… Slöja är väl under protest okej men ska man knappt se ögonen på eländet så kan det lika gärna va!

  3. Soli, jag håller faktiskt med dig i detta! Där är min gräns passerad. Integration kräver att man också låter sig integreras….

    Alnabone…jag har också funderat mycket över vad som egentligen ligger bakom slöjan. Jag har svårt att förstå kopplingen till religionen…nu har jag inte fördjupat mig i Koranen förstås…..

    Jag har undrat över om männen inte kan lägga band på sin sexualitet om de ser en vacker kvinna. i så fall tycker jag att de ska ”växa upp”.

    Jag tycker att muslimer är en utmaning för det svenska samhället! I och för sig tycker jag att man ska få bygga moskéer här …..men om man så gärna vill bo här får man lov att bjuda till lite och vara beredd att kompromissa.

  4. fairymary – ja, där sa du ordet: Kompromissa. Det är just detta som inga troende muslimer har en tanke att göra. Det står i koreanen hur de ska göra. Nu har jag läst lite där om just klädseln och det finns ingenting som säger att kvinnorna ska bära burka eller niqab.
    ”De ska skyla hår o nacke” bl a och ha långa fotsida kläder. Slöjan är alltså en fullt tillräcklig huvudbonad – det övriga är bara ett påfund som vissa kvinnor ändå vill bära och då ska ingen ställa sig i vägen för detta. Det är ju en fullständigt genomynklig inställning och vi får hoppas DO inte ger denna nu aktuella kvinnan rätt när det gällde förbudet att verka i en förskola ikädd denna niqab.

  5. Imponerande att du läser i Koranen, soli. Det har jag många gånger tänkt göra men inte kommit mig för! Den finns i pocketupplaga har jag sett så det vore enkelt att införskaffa den.

  6. Vi säger inte stopp. Vi säger TVÄRSTOPP!

  7. Här just i P1 att två lärarstudenter i Stockholm bär nikab. Sverige ger dubbla budskap….

  8. Hör just i P1 att två lärarstudenter i Stockholm bär nikab. Sverige ger dubbla budskap….

  9. Att vi nu – hoppas verkligen de styrande vaknar -sätter stopp för brukan och niqaben. Det har ingenting med främlingsfientlighet att göra, men det har smugits in en otrolig feghet i detta land och nu måste vi börja säga ifrån vissa beteenden som vi inte vill ha här!
    Upp till kamp!

  10. Jag håller med dig soli om att det inte handlar om främlingsfientlighet …för mig handlar det om respekt för vårt eget kulturarv, där öppenhet och frihet är viktiga värden…

    Sådana värden är det som gjort Sverige till ett land där man gärna söker sin fristad ….

  11. fairymary – det skulle alltså inte gälla personer som nu invandrat till Sverige? Jag har missat denna nyhet och skulle det vara så måste något snabbt hända som förbjuder detta. Jag är av den uppfattningen att man inte ska få vistas ute på allmän plats och även i arbetet iförd burka och niqab. Detta är min ståndpunkt i nämnda.
    Törs våra styrande stifa en sådan lag och då slipper vi hattandet gällande om man ska få ha dessa plagg i arbetet.

  12. Lite befriande att idag i Studio ett höra Nyamko Sabuni ta klart avstånd från bruket av nikab i människovårdande yrken!

  13. Alltid något att de börjar att reagera. Hoppas hon även menade burkan!

  14. Ja, hon nämnde också burkan.

    Hon gjorde det väldigt personligt: ”jag vill veta vem mina barns lärare är och jag anser att även min man måste ha rätt att veta det”.

  15. Alltså: Ett förbud och det borde även gälla generellt även på allmän plats! När det gäller lärare, sköterskor, läkare behöver vi inte tjafsa om detta heller då. Vad dom har på sig hemma blir alltså undantaget.

  16. Så långt var Sabuni inte beredd att gå.

    Hon sa också: ”man får gå klädd som man vill men man måste inse att det får vissa konsekvenser”.

    Är själv osäker på vad jag tycker i just det avseendet.

    Känner en massa aggressioner även mot slöj-användandet ….och min aggressivitet riktar sig mot den kvinnosyn som gör kvinnan till ett sexualobjekt så till den grad att hon inte ska få gå med lössläppt hår….och jag tycker att det är sorgligt att kvinnorna själva har integrerat den synen på sig själva.

    …men jag försöker behärska mina aggressiva känslor för jag tror inte att de för saken framåt.


Kommentera

Kategorier

