Skrivet av: soli01 | 30 september 2009

Miljöpartiet en riktig vindflöjel

Nu är Miljöpartiet ute och ändrar sig igen. Börjar bli tätt mellan velandet! Ena gången gäller det EU, andra gången nu att vår militära närvaro i Afghanistan ska upphöra.

Detta ställningstagande gör att både vänsterpartiet och miljöpartiet nu arbetar åt samma håll – ut ur Afghanistan.

Det är betydande utmaningar att ha militär där, men det är den socialdemokratiska regeringen som 2002 beslutade att vi även skulle ha en militär enhet där. Civilt har vi länge varit i Afghanistan.

Nu är det dock flera ”höjdare” – får man säga så –  med bl a Tage G Petterson  och Maj-Britt Theroin som kallar ”det orättfärdiga och utsiktslösa kriget i Afghanistan” – DN – debasttsidan. I kören finns sedan tidigare Lars Ohly(v) och nu också Maria Wetterstand (mp)in i den kör som vill avveckla vår militära hjälp  där. Fattar inte dessa människor att i slutänden är det de civila människorna som kommer att få ett ännu större helvete om talibanerna får husera fritt – tänker de någonting egentligen.

Nu blir det upp till bevis Sahlin om du törs utmana dina kompisar för de vill inte ställa upp och hjälpa längre!

Responses

  1. Har du någonsin hört Sahlin uttala sig i en fråga som riskerar att avslöja den totala splittringen i det som ska anses vara ett regeringsalternativ ?

    Hoppas hon gör det, för varje gång hon öppnar munnen går alliansen framåt i alla mätningar.

  2. mrmhalland01 – men nu är hon ju helt tyst och det är oroande. Kan du inte få henne att öppna munnen i alla fall. 🙂
    Det är rena katastrofen som kan ses i horisonten om olyckan skulle vara framme. Får helt enkelt inte ske!
    Har du inget lämpligt namn på denna kvinna?

  3. Jag tycker att det är OK att ett politiskt parti ändrar ställningstagande när nya fakta kommer på bordet…verkligheten förändrar sig ju hela tiden.

    Mer bekymrande än personen Mona Sahlin är att socialdemokratin förlorat ”sin själ”. Och det hände långt innan Mona Sahlin valdes till partiordförande.

  4. fairymary – visst ska även ett politiskt parti kunna ändra sig, men Miljöpartiet svajar betänkligt i många frågor och ibland måste även jag erkänna att ibland blir det till det bättre. Nu senast insåg partiet att återställa a-kassan till 80 % efter 200 dagar skulle kosta för mycket. Det ger heller inte de rätta signalerna till att försöka få ett arbete – i strort.
    EU anpassningen var bra även detta. Man vet inte riktigt var de sätter foten. 🙂

    Att socialdemokraterna har tappat sin själ skulle vara intressan höra hur du då tänker. Det är ett parti som haft makten alldeles för länge och har mer eller mindre regerat ihjäl sig själva.
    Detta har givetvis även Sahlin bidragit till under sin tid vid makten. De har suttit alldeles för länge vid köttgrytorna och blir mer eller mindre broilers till slut.
    Nu är det svårt att sitta i opposition efter så långa regeringsinnehav och för att komma tillbaka blir givetvis överbudspolitiken framträdande och återställningspolitiken blir det enda saliggörande. De verkar sakna mål med sin politik och bidragen är det absolut viktigaste och är ingen politik som är framåtskridande.
    Ingen tvekan om att folk ska få hjälp, men nu är det a-kassan som är deras bestämda mål att återställa. Stora skattehöjningar kommer – som ett brev på posten – och de som nu arbetar kanske tappar sin morot. 🙂

    Jag slutar där så jag inte allt för mycket hemfaller till någon ”långbänk”. 🙂

  5. Att socialdemokratin förlorat sin själ: talade med min äldsta vän häromdagen, 97 år gammal och mentalt kristallklar. Han kunde berätta om socialdemokratin på 20-30-talet då han var en del av rörelsen. Man ville förändra samhället till att bli rättvisare än det då var genom demokratiska fredliga medel. Kunskap och bildning var en av vägarna. Alla hade inte möjlighet att gå i skola för man måste försörja sig från tidig ålder. Alternativet blev studiecirklar. Min vän hade t.ex. Ernst Wigforss som lärare i nationalekonomi och Alf Ahlberg som lärare i filosofi…men fick aldrig vare sig studentexamen eller akademiska poäng. Visst lyckades man till stora delar men någonstans blev makten viktigare än ideologin. När det hände har jag inte överblick nog att redogöra för men jag upplevde på 80-talet när jag kom i kontakt med politiker i mitt jobb som företagsläkare att det var mandatet i nästa val som var huvudsaken…vad man fyllde politiken med skulle vädja till tillräckligt många. Politiska broilers är ett bra uttryck. Nog tror jag att det fortfarande finns idealister men dom innehar inte dom högsta befattningarna tror jag….Anna Lindh kanske var ett undantag.

    Får jag rekommendera en bok: Lars Molin. Träkusten….den beskriver det samhälle man reagerade emot på ett enkelt åskådligt sätt. Det är mina hemtrakter den beskriver och det är den ”politiska mylla” jag har fötterna i.

    Nu blev jag långrandig…

  6. PS. trots ovanstånde långa ”drapa” vill jag göra ett tillägg: jag tycker att det är att reducera människan om man tror att ekonomiskt utbyte är den enda drivkraften att arbeta. Freud, den gamle gubben myntade begreppet ”friska människor vill arbeta och älska” … och det är jag benägen att hålla med om.

    En viktigare fråga än hur stora skatterna är borde vara vad skattepengarna används till.

    Idag har vi barn som lever fattigt. I ett så utvecklat land som Sverige är det en skam.

    Tycker jag…..

  7. Tack för ett trevligt och bra inlägg här på min blogg. Det var inte för långt heller. Ibland måste man utveckla det hela lite mera i detalj och då är visst risken att det blir för långt. Jag tillhör de som ofta kan bli för korthuggen och fordrar att läsaren även ska läsa mellan raderna. 🙂
    Det var intressant höra det hela.

    Vi ska givetvis använda våra skattepengar på bästa sätt och då vidhåller jag givetvis min ståndpunkt att de som arbetar ska ha vissa morötter så att mera pengar i slutänden kommer staten tillgodo – flera i arbete. Ser inget som helst fel i detta och då får även de som hamnat utanför den hjälp som de givetvis behöver.

  8. Det var roligt att du tyckte det var trevligt….det kom i alla fall från djupet av mitt hjärta.

    Igår lyssnade jag på lördagsintervjun med Thomas Bodström och jag måste säga att jag tycker att han verkar klok och rak….

  9. fairymary – Bodstöm är inte dum – alltså klok – men det finns visst vissa dåliga egenskaper, som många politiker har nämligen – ärligheten. Den som var med och skapade FRA-lagen t ex är han en av dessa. Detta är något som jag ser som en svaghet generellt när det gäller politiker. Säga som det är – o, så svårt. Nu har de hoppat av och det är synd att försena något som i slutänden blir en kontroll av oss alla. Viktigt att vi kan ha möjlighet att skydda vårt land mot bl a terrorism och mycket grova brott. Tråkigt men nödvändigt.


Kommentera

Kategorier

