Skrivet av: soli01 | 09 oktober 2009

Vilket dj…. gnäll på polisen!

Nu har radio, tv och tidningarna någon sorts hetskanpanj mot vår polis, som ska skydda oss . Vem ska man ropa  på om man blivit utsatt för brott. Visst kan det gå snett i bland men oftast är det kort om tid och ganska så stressande även för vår ordningsmakt. Mycket svårt vill jag säga! Nu har polisen som enda myndighet här i Sverige RÄTT att för att utföre en tjänsteåtgärd möjlighet att använda tvångsmedel för att fullgöra sitt uppdrag. Detta verkar många helt ha glömt bort!

Kriminaliteten har under senare tid blivit mycket hårdare och de kriminella skyr numera inga medel för att fullföja sitt uppsåt. Att mötas  i sitt arbete av personer som innehar olika skjutvapen har numera blivit ”vardagsmat” och jag tycker att våra media skulle även uppmärksamma denna del.

Skärpning efterlyses!  Detta förhållningssätt är inget direkt nytt, men varför det blivit denna försämring  har jag mina aningar om.(kanske återkommer med detta vid senare tillfälle

Apropå helikopterrånet finns det  – som alltid – små möjligheter att hitta rånbytet. Det skulle finnas ett lagrum som säger att rånbytet måste fram innan något avdrag kan bli aktuellt på strafflängden. Helst skulle de få sitta tills de avslöjar var pengarna finns!

Responses

  1. Tycker också att det skulle vara tvång att lämna tillbaka pengarna innan man vandrar ut i friheten igen.

  2. Jag håller med er, men det finns ju som vanligt problem när man resonerar om sånt här.

    Anta att man i detta fallet inte har fått tag på alla som var medverkande i rånet.
    De som är fria har naturligtvis flyttat bytet.
    Hur gör man då ?

    Man kan ju fortsätta resonemanget med att kräva att den dömde ska avslöja vilka som var med på rånet innan de släpps.
    Det känns ju också rimligt, men, är vi säkra på att den intagne VET identiteten på sina kumpaner ?

    Är det en internationell liga plockar de säkert folk från olika håll med spetskunskaper som behövs.
    De får säkert strikta order om att inte röja sin identitet under övningar och rek.

  3. mrmhalland – visst är fullt medveten om svårigheterna att komma till rätta med detta stora problem. Det är ju som bekant mera sällan att bytet kommer tillrätta.
    Medger att det inte är så lätt att tackla, men något borde kunna göras.
    Om rånarna visste i förväg att göms pengarna undan så skulle det inverka kraftigt på straffet. Något borde dock göras, som jag ser det. Har inget definitivt svar. Som det nu är, och att det gäller kanske närmare 100 miljoner, kan de lugnt sitta av strafftiden och sedan leva lyckliga i alla dar.

  4. Ja, det är en bra timpeng…
    Jag säger som du, något måste kunna göras, men jag är inte personen att säga vad.

    Troligen kommer en framtida lösning att ”drabba” några som faktiskt inte vet var bytet finns, men, de visste ju vad de gjorde..

    Jag har lite svårt att förstå det här med tidig frigivning.
    Har man enligt lagen dömts för det brott man begått ska man väl sona det enligt domen ?

    Undantag ska självklart finnas.

    Har jag berättat om kvinnan i vårt idylliska Halländska villaområde som mördade sin man ?

    Han hade trakasserat henne, slagit henne och barnen i många år, oftast under påverkan av sprit.

    En kväll svor han på att han skulle ta livet av henne och kanske barnen.

    Han somnade dock i sängen.

    Kvinnan hade panik och i sin desperation tog hon en kökskniv och högg besinningslöst.
    67 hugg om jag inte minns fel.

    Hon dömdes till 10 års fängelse för mord.
    Nu, 4 år senare har hon begärt nåd.

    Jag tycker att hon ska få nåd.
    Det är ingen ”mördare” som går runt på stan och tar livet av folk.
    Det var en situation hon inte kunde hantera.

    Dessa båda människor har varit hemma hos oss på en kopp kaffe, eftersom våra barn lekte med deras barn.

    Att allt inte stod rätt till fattade jag snabbt.
    Jag ska inte säga att hon var dum, men, förtryckt kunde jag ana att hon var.

    Han däremot gav ett ganska ointelligent intryck.

    Efteråt har barnen berättat att han var lite ökänd i grannskapet eftersom han ofta ställde lite intima frågor till unga flickor.

    Det var en lång utläggning, men jag ville med den visa att varje fall har en bakgrund att ta ställning till.

  5. mrmhalland01 – det är som bekant alltid ett uppsåt för att bli dömt för mord. I detta fallet var det givetvis helt klart på den fronten. Det är dock faktiskt skillnad på mord och mord. Här var det en kvinna som levde tydligen under verkligt pressande förhållanden.
    Tycker att i detta fall bör strafftiden kunnna avkortas och att hon skulle vara en fara för allmänheten kan vi nog utesluta.

  6. mrmhalland! Jag tycke självklart att hon ska benådas. Hon har handlat inte bara i självförsvar utan också räddat sina barn.

    Vad hade hon för val? Hade hon försökt rymma med barnen hade de med stor säkerhet blivit mördade.

    Vilken mamma som helst skulle i det läget göra mycket för att klara sina barn ur en omöjlig situation.

  7. Naturligtvis ska man ropa på polis eller ringa 112 😆

    Den s.k Nordeamannen Bernhard von der Osten-Sacken kom över betydligt mer pengar än helikopterrånarna genom sina insideräffärer. Detta säger ju allt, vad lite pengarna egentligen betyder i sammanhanget. Människoliv däremot går inte att ersätta, om man skjutit på helikoptern, oavsett om någon rånare eller polis dödats.Värderånare döms som ekonomiska brottslingar och kan leva livets glada dagar efter ett kort fängelsestraff.

    http://www.dn.se/ekonomi/nordeamannen-misstanks-gomt-undan-miljonbelopp-1.832228

    Han finns på bild på denna sida;

    http://arkiv.stureplan.se/articles/506/

    Bara att bläddra ner lite på sidan.

    Alla bilder i pressen är retucherade, dom flesta i allafal.

  8. mrmhalland01!

    Man kan ju fråga sig varför omgivningen inte reagerade på det du nu har berättat, men å andra sidan är detta inget nytt, händer titt som tätt att någon i vår närhet, råkar hamna i denna situation och jag känner till minst två likadana händelser i vår kommun.

    Alla villaområden är inte så idylliska, som man tror, där finns pedofiler och folk med mord i sinnet, lite varstans och dom upptäcks egentligen inte, förrän efteråt, när en gärning är gjord.

  9. Det är verkligen sant ollemunter.

    Man vet aldrig vad som döljer sig bakom en till synes perfekt fasad.
    Det enda man vet med säkerhet är att, oavsett hur vacker villan är och hur stort leende barnen har så finns det problem även i det huset.
    För det mesta tack och lov överstigliga problem, men dessvärre, i några fall katastrofala.

  10. Jag har unga poliser i min ”utvidgade” familj och det har därmed blivit så uppenbart att de precis som alla vi andra är sårbara människor i ett väldigt utsatt yrke. Vi borde verkligen stödja dem på alla sätt vi kan

    …men det finns en intressant reflex, tror jag, för de flesta av oss att tro att polisen är ”ute” efter oss…längs vägen….kör jag för fort nu?….tänker jag lätt fast jag inte gör det. Tydligast blev det när jag för några år sen blev påkörd bakifrån då jag stannat vid ett övergångsställe. Min allra första tanke var att jag gjort något fel när jag såg en polis i uniform komma ut ur sin bil…..medan han var förkrossad över SIN miss och oroad över om jag skadat mig.

    Jag tänker att vi får lära oss att se att polisen är MED oss ….

  11. fairymary – ja det är bara människor som valt ett yrke – även läkaryrket ingår – som har att handskas med sina medmänniskor. Det kan vara mycket svåra avvägningar som dyker upp i ens arbete då.
    När jag tjänstgjorde på vägarna och även gjorde ”flygande” besiktningar på olika motorfordon var det jag som helt bestämde hur det hela avlöpte med evt böter etc.
    Vid hastighetskontroller kunde det uppstå situationer då jag t o m såg mellan fingrarna i vissa ömmande fall. 🙂
    Jag anser att man bör uppträda mot andra som man skulle vilja bli bemött själv. Det har faktiskt varit mina ledord under min tid inom detta yrke.
    Sadlade om efter att ha varit licenssvetsare bl a vid 26 -års ålder och hann jobba hela 37 år så man har sett det mesta. Både glädje och sorg.
    Har ibland tänkt skriva ned vad man varit med om, men det har stannat vid en tanke.

  12. Soli, skriv!

    Du har unika erfarenheter, har fått inblickar i sådant som de flesta människor inte får.

    Jag umgås med liknande tankar, har gått en skrivarkurs och ska nästa veckoslut gå en kurs i ”självbiografiskt berättande”.

    Det finns en förening

    http://www.livisverige.org/

    som uppmanar att skriva om våra liv. Man får hjälp att granska manus gratis om man blir medlem för en blygsam summa.

    och också hjälp att ge ut

  13. fairymary – tack för tipset. Ska tänka på saken och spara länken i mina favoriter. Det finns ett omfattande material det är helt säkert då jag var radiobilförare – som det hette då – under många år och då hände mycket som visst kan vara av intresse.

  14. Det vore verkligen intressant att få läsa om en polis upplevelser och reaktioner !
    Det skulle ju också skildra utvecklingen under en så lång tid.

    Skriver du den boken kommer du med all säkerhet hjälpa yrkeskåren att få en större förståelse i samhället.

    Fram med pennan soli !

  15. Ian W skrev ett inlägg på Newsmill att han vill ha kvarterspoliser. Det håller jag om. Poliser som patrullerar tycker jag om. Som Kling och Klang i Pippi Långstrump ungefär. Så skulle det vara.

  16. Jag tror på idén om kvarterspoliser.
    Jag tror ungdomar sköter sig på ett helt annat vis om det patrullerar poliser de ”känner” i området där de bor.

    Vi har ju haft detta.
    Det vore intressant att höra hur det påverkade.

    Det var väl som vanligt bara en fråga om pengar ?

    Undrar hur mycket billigare det har blivit för samhället med alla bränder, stenkastning, krossade rutor utryckningar, sjukvård, rättegångar, ungdomsvårdsskolor etc.

  17. Helena Palena – det är som du säger ang Ian att han alltid kört med kvarterspoliser. Utan tvekan är det mycket bra och jag vet lite efter att ha haft ett tilldelat område. Undervisning i lag- och rätt samt trafik ingick i ansvarsområdet. Kontaken med våra ungdomar kom tidigt då den påbörjades redan i förskolan och alla klasser även högstadiet.
    Hur det fungerar i dag har jag inte riktigt kläm på, men det är numera närpolisen , som de nu heter, som ska axla kvarterspolisens roll. Har en känsla av att de inte helt har en kvarterspolis arbetsuppgifter. Har inte kollat detta.
    Inte så viktigt vad den heter, men jag hoppas närpolisen får den tid de behöver för att verkligen lära känna sitt område och då ser jag kontakten med våra skolor som ytterst angelägen.

    Hur påverkade då dessa poliser sitt närområde? Jag har inget säkert svar på en sådan fråga, men så mycket kan jag säga att det inte var till nackdel. De fick god kännedom varför vi har polis och det skedde mycket tidigt. De fick god kännedom om brott och varför det fanns straff och att polisen var till för oss alla om det skedde olyckor eller brott mm.
    Sedan var personkännedomen från båda sidor en fördel. Jag skulle kunna ta mera men slutar där.


Kommentera

Kategorier

