Skrivet av: soli01 | 28 oktober 2009

Gör riksdagspartierna rätt nu…

Jag är faktiskt tveksam till om våra riksdagspartier gör rätt med sina tänkta åtgärder om nu Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen efter nästa val. Landskapet kan se helt annorlunda ut om nu SD går kraftigt framåt.

Vi får se om den nu gemensamma tanken från partierna kan få önskad effekt – att bromsa SD:s framfart. Jag är inte så övertygad – faktiskt.

Får en olustig känsla att det ligger nära  censur. Vad är ordet demokrati värt i detta sammanhang?


Responses

  1. Jag såg någonstans att Ian Wachtmeister gissar att SD får 12% i kommaande val.

    Blir de så stora är det slutet för ett demokratiskt Sverige om inte de etablerade partierna låter dem få den roll Svenskarna har röstat fram dem till.

    Personligen ser jag gärna att de är utanför både riksdag och kommuner, men det spelar liksom ingen roll vad den ene eller andre tycker, det är valresultatet som speglar Svenska folkets mening och den måste respekteras !

    Respekteras inte valresultatet hoppas jag verkligen att vår regering (oavsett färg) omedelbart åker runt i världen och anklagar andra för valfusk, odemokratiska val etc.

  2. omedelbart slutar åka runt, skulle det såklart vara.

  3. mrmhalland01 – ligger mycket i vad du här säger.
    Huruvida Sverigedemokraterna får 12% eller inte är dessa dock en väckarklocka att så här kan vi inte fortsätta. Jag tycker att det är bra att det finns alternativ för oss väljare. Nu är det tydligen panik hos våra riksdagspartier om hur de ska göra om detta hemska parti skulle komma in. Jag tillhör de som faktiskt har lusläst deras program och på många punkter kan jag inte se att det inte skulle gå att samarbeta i många frågor.
    Det har utbrutit panik, som jag ser det och demokratin har kommit i kläm, eller är det feltänk av mig – tro?
    Det gäller nu för de etablerade partierna att ha kurage att kunna debattera och även ha förslag som kan dämpa SD, om nu de ser dessa som farliga.

  4. mrmhalland01!

    Det går inte att jämföra fuskvalen i länder som inte har samma demokrati som i Sverige.

    Vem minns inte den friska fläkten, när Ny Demokrati med Bert och Ians intåg i politiken, gjorde att politiken också klev in i dom svenska köken. Tidigare hade ingen brytt sig, om vad som hände i vår riksdag.

  5. ollemunter,

    Nej, den Svenska demokratin verkar vara unik i det att man kan bortse ifrån den när den inte passar.

    Visst är det så att ND fick många att se vardagsfrågor i politiska sammanhang och tvärt om.

    Det tyckte jag även att MP gjorde på den tiden de kom in som energiska och engagerade, men, det gick ju över.

  6. em>Själv hoppas jag innerligt på att en hel del nya partier kommer in i Riksdagen efter valet 2010 (Nd inkluderat) = så att Riksdagen äääntligen kan spegla ALLA medborgares politiska företrädare (eller i vart fall väsentligt flera än med dagens BlockPolitik = BlockeringsPolitik gör).

    AKTIV VALSAMVERKAN är svaret på hur det skall gå till – hälsar Josef B. 8)

  7. Jag brukar privat kalla svenskar för smygrasister. Detta på grund av att i princip ingen jag känner eller har känt inte har mer eller mindre negativa åsikter om invandringen eller om hur invandrare tas om hand. Ett vanligt uttalande man mången gång smålett åt är:

    ”Jag har ingenting emot invandrare… men…”

    Det blir Tony Irwing all over again men sanningen är nog att irritationen finns och gror under ytan, 70-, 80- och 90-talisterna har vuxit upp med föräldrarnas fördomar och nu har de börjat rösta. Märkligt vore det ju om inte ett parti som SD skulle ha så pass kompetenta partiledare så dessa inte har fattat vilka knappar de ska trycka på för att få ett gynnsamt resultat.

    Siffrorna talar tyvärr sitt tydliga spårk, de gångna generationernas tandagnisslan om vår invandring har nu satt spåren i ungdomen som ska lyfta landet vidare i det andra milleniumet och jag tror frukten vi på sikt kommer få skörda är en mer utbredd främlingsfientlighet i Sverige.

    Jag tror det kommer bli en jordskredsseger för SD i kommande val för nu i lågkonjunkturens skugga så behöver den avundsjuke svensken någon att skylla på och tråkigt nog blir det allt för ofta på invandraren…

  8. alnabone – jag tror inte att du har rätt när du kommer med detta påstående. Att det skulle röra sig om ”gångna generationer” – faktiskt.
    Vi har varit ganska bra på att ha en relativt hög invandring under senaste 30 åren. Det började redan tidigare med stora valloninvandring från Belgien, Finlnad, Norge och även Tyskland inte att förglömma .Detta gällde europeiska invandrare och vi hade ungefär samma syn på religionen. När det nu senaste 10 – talet år kommit mycket från muslimska länder och med sin religion, som avviker mycket från vår, har det kört fast till sist. Inte blev det bättre att vi inte kunde ta emot så mycket flyktingar på så kort tid. Vi skapade många getton intill våra storstäder och nu ser vi att detta inte alls var bra. Vi har själva ställt till det och ska inte bara skylla på våra medmänniskor som trots allt vill ha ett drägligt liv här.
    Att det vid sådana tillfällen kommer människor som kanske inte uppfyller våra krav är något som invandrarverket har att tampas med.

    Varför det nu ”bränt till” har alltså sina rötter i – vi är rädda för en islamering på längre sikt. Jag tror att det kan var något sådant som ligger i botten och det är givetvis allvarligt.
    Jag personligen tror att kan vi hyfsa till vår invandring – flyktingpolitik – kommer detta i förlängningen vara bra för Sverige på lång sikt.

  9. Josef – ser att du önskar dig flera partier i riksdagen och att detta vore bra. Håller med!
    Nu verkar det kanske bli svårt för vissa – tänker då på SD – som möter ett visst motstånd och som medför att vi inte ens har någon blockpolitik kvar. 🙂 Ja,ETT BLOCK:-)

  10. Jag tycker att för mycket energi spills åt att spekulera i hur man ska göra ”om si, om så”….jag skulle föredra att man la ner all energi på att utveckla den egna politiken till allas vårt bästa….vilket parti man än tillhör

  11. fairymary – partierna ska sikta på sin egen politik och köra med detta. Nu är det för mycket huggsexa om hur det blir med evt nya partier som kan komma in i riksdagen. Där har du alldeles rätt, som jag även ser det.

  12. soli – jag härstammar själv från den sk. arbetskraftsinvandringen och även fast man kommer från ett mycket närbeläget land så har man ändå under åren känt blickarna.

    Tyvärr är det så i Sverige även fast det utåt sett inte ska få verka så. Jag tror det finns en främlingsfientlighet i botten som är svår att radera bort, annars skulle aldrig partier som SD vinna mandat. Skulle de nå 12% som vissa hävdar så handlar det om i runda svängar ca en miljon svenskar som vill bevara Sverige svenskt…

    Oavsett om detta beror på den ökade mängden islamiska folkgruppen som anländer som invandrare eller flyktingar så är det allvarligt att ett invandrarfientligt parti vinner mark här. Med tanke på den demokrati vi har i landet så kan de med dessa instrument som demokratin i sig självt ger komma väldigt långt och rasera det generationer strävat för att bygga upp på nolltid. Det är jag orolig för…

  13. alnabone – jag tror att vi med en bättre hanterad flyktingpolitik kommer att klara detta med invandringen framgent.
    Det som nu är aktuellt , och som verkar gynna SD, är att vi fått litet för ensidiga flyktingströmmar hit och att dessa har en religion som många svenskar skyr. Är detta så konstigt?
    Jag är för invandring, det vill jag verkligen säga och det tillför även positiva sidor. Men jag är mycket kritisk till hur tidigare- och även nuvarnde regering skött denna fråga. Uruslet vill jag påstå.

  14. Där är vi rörande eniga Soli…

    Integrationspolitiken i Sverige är så obefintlig den bara kan bli!


Kommentera

Kategorier

