Skrivet av: soli01 | 07 november 2009

Danmark skärper passkontrollen

Kanske vi även här i Sverige också måste skärpa passkontrollen. En möjlighet som inte bör dröja allt för länge med. Vi får  genom denna utökade kontroll möjlighet att använda blidläsare och som underlättar att avslöja stulna pass. Man kan därmed kontrollera även mot Interpols register.

Någon som vet om vi har denna utrustning?

Att effektivisera kontrollen vid gränsen måste ses som ett smidigt sätt att stoppa  många obehöriga.

Responses

  1. Sverige är väl mer eller mindre känt utomlands för att vara ett av världens öppnaste länder. Däremot kan man väl säga att bevakningen in och ut i landet på flygplatserna är rigorös. Man har dock ingen motsvarighet på sjö eller landsvägssidan vilket gör att mörkertalet på hur många som vistas i Sverige är och förblir stort…

  2. Gör Danmark det ?

    Jag är i Danmark c:a 3-4 ggr/vecka.
    Jag ser ALDRIG en gränspolis där.
    Nu åker jag mest från Sverige, men även när jag kommer från Tyskland lyser de med sin frånvaro (precis som det ska vara enl. schengen). Däremot när jag kommer tillbaka till Sverige är där allt som oftast kontroll, senast idag. De ville veta var jag hade varit, i vilket ärende, hur ofta jag åker och hur länge jag har för avsikt att göra detta.
    När de frågade om i vilket land jag är anställd undrade jag om jag verkligen måste svara på det.

    Då blev min nitiske landsman lite sur och krävde legitimation.

    Medan jag plockade fram denna kunde jag inte låta bli att undra vad jag var misstänkt för, med ett leende.

    Jag bara väntade på att han skulle kalla på förstärkning och sedan plocka ner bilen i atomer, men, han nöjde sig med ett personnummer 🙂

  3. mrmhalland – det är vad de själva säger i alla fall. Har inte själv varit där. Du klarade tydligen bildläsaren eller så var det något som skulle användas framöver.:-)


Kommentera

Kategorier

