Skrivet av: soli01 | 01 januari 2010

Omöjliga ord i dagens läge?

Sverige har haft en mycket rak  uppfattning  när det gäller den svenska rasens bibehållande. Tänker inte närmare gå in på  detta nu,  men visst jagade vi människor som avvek – mätte skallar, steraliseringar etc.

Vad jag nu tänkte ge exempel på är hur tiderna kan förändras och att vi nu har DO  – diskriminerings- ombudsman som vakar på oss om vi uttrycker oss ”fel”.

Jag har här ett citat som mångåriga fd statsminister Tage Erlander uttryckte 1965.

”Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen, utan också i många andra avseenden.”

Det går att göra sina tolkningar hur man på den tiden tänkte. Nu har vi regeringar som inte skulle säga något i den riktningen. Det är väl bra att vi inte talar i rastermer, men ett visst ansvar för framtiden vore väl inte fel och det är att vi stoppar upp det stora inflöde som nu accelerat och pågått under de senaste 20 åren. Man kan inte ensidigt späda ut vatten, till sist går det inte att dricka.

Min uppmaning till våra regeringar är nu att vi måste tänka lite längre och även för framtiden – flyktingar med verkliga skäl –  ja –   i övrigt stor försiktighet.

Vilket parti kan ställa upp och klart uttala att nu måste vi ändra vår invandrarpolitik och verkligen gör detta. Vi kan inte fortsätta i denna ”lunk” som vi nu har för handen.


Responses

  1. Det här ämnet är ju väldigt svårt för vilken politiker som helst, at närma sig utan att riskera att dränkas i visslingar och ruttna ägg.

    Jag tror det blir väldigt farligt för den politiker som vågar ta det steget, även om det skulle välkomnas av en stor del av befolkning.

    Sverige är numera ett mångkulturellt samhälle och det är ju inte invandrarnas fel att våra styrande har haft en för slapp koll på invandringen i sig. Frågan är om det bara går att ändra inriktning utan att få väldigt ilskna ögon på oss från organisationer som Amnesty eller HRW…

    Jag kritiserar inte det du säger, snarare sympatiserar, men det kan nog bli mycket svårt att rent politiskt spela detta spel. Det kräver nog en mycket övertygande politiker som kan motivera detta utomlands och inrikes. Detta kräver nog en retorik som saknas våra styrande…

  2. AlNabone – jag har ju klart sagt vad jag tycker om detta med ”rasen” utan ville mera spegla vad som var gångbart tidigare. Vi är ett mångkulurellt samhälle, men det måste dock vara urinvånarna som bestämmer hur vi vill ha vårt samhälle. De som kommer hit måste anpassa sig och det får inte vara någon religion som bestämmer deras beteende.
    Vi kan inte p g a nämnda börja på med allt för mycket undantag och på detta sätt uppdela landet . Blir det denna utveckling – som faktiskt är på gång – kommer vi att delas upp för mycket och detta kan vara farligt på lång sikt.

  3. Som jag skrev i slutet av mitt inlägg så sympatiserar jag med dina tankar om detta snudd på fullt ut. Vad jag dock undrar är hur det skulle lösas rent politiskt utan att Sverige blir uthängda som högerextremistiska, för det strävar vi ju inte efter.

    Jag tycker det är skrämmande med invandring vi har i dag och den brist på ansvar våra politiker visar för dess konsekvenser. Där är en av pudelns stora kärnor som är en riktig nöt att knäcka för i dag anser de att vi är världens bästa och öppnaste demokrati. Men tyvärr, och det inser de nog inte själva, menar de att gränserna är öppna för alla oavsett anledning och däri ligger det stora felet…

  4. AlNabone – har just gjort lite rättningar – oftast något slarvfel – haj.

    Vad beträffar vår – i förhållande till folkmängden – stora invandring, blir man fundersam vad vi håller på med. Jag tycker att EU nu måste ta tag i dennna del och sprida ut invandringen jämnare. Jag är inte motståndare till invandring det vill jag verkligen säga. Kritisk är jag, men det är en annan sak. Tittar man på olika tabeller ser man tydligt att vi ligger på 4:de plats i hela Europa. Detta kan alltså utjämnas med EU:s hjälp.
    Vi får hoppas Cecilia Malmström kan göra något när det gäller nämnda!

  5. soli01,

    >”Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen, utan också i många andra avseenden.”

    Tack och lov har ju våra medborgare blivit mer upplysta och därmed ”smartare” sedan detta ytterst klantiga uttalande gjordes.

    Nu kom ju detta uttalande från en person som på sin tid var vältalig, idag hör man det mest från de som anser att vi fortfarande är ett klass-samhälle och anser sig tillhöra den lägsta klassen.

    Detta är inte skälet till att jag håller med Er båda.
    Vi måste som anförs ovan begränsa tillförseln av nya människor i vårt land eftersom vi uppenbarligen inte kan ge dem som kommer hit ett drägligt liv !

    Dessutom har vi väldigt dålig förståelse för varandra och allt för liten acceptans. Detta menar jag beror på att takten av införsel av främmande kultur är för snabb.

    Anhöriginvandringen måste omedelbart stoppas.
    Visst kan man på sikt kunna ta hit annhöriga, men inte förrän man kan garantera dem försörjning och bostad.
    När den garantin finns har man också varit ute i det Svenska samhället och förståelsen är större.

    Jag vet att det låter hårt, men, man har flytt sitt land för att rädda sitt liv, detta har sitt pris.

  6. hmmm soli01…

    Jag tycker mrmhalland summerade i hop det ganska bra eller vad säger du?

  7. Jag tycker vi sagt det som kan sägas i detta och nu gäller det att någon tar tag i detta. Är inte allt för hoppfull när det gäller invandringsproblematiken.
    Det är dock av yttersta vikt att någon nu agerar och jag tror, att det parti som nu har lite ”stake,” faktiskt kan få flera röster om de vill ha det. 🙂
    Eller blir det kanske raka motsatsen – invandrarna…


Kommentera

Kategorier

