Skrivet av: soli01 | 08 januari 2010

Vem bär ansvaret för elpriserna – egentligen?

Jag vill hävda att Vattenfall – vårt statliga verk – har en fot med när det gäller dessa vansinniga priser. De har ju nästan inga kärnkraftverk i gång för fullt någonstans. Det är reparationer hit och dit och verkar vara rena hönsgården. Denna felsatsning har givetvis våra politiker ett stort ansvar för. Skulle Miljöpartiet ha fått bestämma har vi tydligen frusit ihjäl allihopa!

Det måste till en skärpning  och att vi måste satsa på en utbyggnad av vår kärnkraft. Detta måste ske omgående, så vi kan undvika sådana elpriser som nu är för handen. Detta kan ju i slutänden medverka till att våra industrier inte mäktar dessa priser och går i konkurs och att vi husägare hamnar hos fogden!

Responses

  1. Skönt att man har fastprisavtal nu, när elpriset stiger, så det gäller att använda så mycket som möjligt. 😆

    Precis som när alla ska ut och åka bil på sommaren, då höjs bensinpriset. 😆

  2. ollemunter – ska det bli så här kallt nu när vi närmar oss lilla istiden sakta men säkert måste man väl teckna fastprisavtal. Nu är det inte roligt! Att det får bli så stora kastningar på priset ”hade jag inte en aning om”. 🙂

  3. Även de med fastpris-avtal kommer få betala mer hörde jag just på nyheterna.
    Dock är det industrin som drabbas värst eftersom de betalar el per timma, så 10 :-/KWh är naturligtvis en katastrof !

    Vi villaägare/lägenhetsinnehavare betalar snittpris för hela månaden och man räknar med att det inte ska märkas så mycket på nästa räkning.

    Kanske vi på sikt måste öka utsläppen för att förhindra dessa vidriga vargavintrar ?

    Det läggs väldigt mycket energi på att snacka klimat, men väldigt lite snack om att fixa energi…

  4. mrmhalland – det stämmer inte riktigt vad du säger om elpriset. Just nu ligger snittpriset här i mellansverige på 1.15/kw och det vill till att det ska rasa ned denna månad till där det legat länge -39-40 öre/kw. Vi får hoppas du har mera rätt än jag. 🙂
    Det är inte klokt att det svajar så betänkligt, men jag vill ge Vattenfall en känga i förlängningen. Nu måste det hända något och vi måste bygga ut kärnkraften och det blir ingenting av detta om nu oppositionen får makten. De som vill se att något händer ska rästa rätt nästa gång. 🙂

  5. Jag håller fullständigt med dig soli01 när det gäller att vara självförsörjande av energi.

    Kärnkraft är enda alternativet !

    Nu har jag inte kvar källan till det jag anförde, men jag tror det var DN som skrev att en villaägare kan räkna med en höjning på c:a 200:-/månad om kylan håller i sig och en lägenhetsinnehavare c:a 80:-/månad.

    Visst är det pengar, men inte så mycket som de första rubrikerna gjorde gällande.

    Att ett land som Sverige har gjort sig beroende av att köpa el till spot-priser är självklart katastrof och rent förnedrande.

    Vi går mot tider då energi-leveranser ser ut att bli rena utpressningsmedlet.
    I det läget måste vi bygga ut kärnkraften och kunna exportera istället för att vara beroende av andras välvilja till export till oss.

  6. mrmhalland01 – om det stannar med 200 kr verkar ju för bra för att vara sant. Snittpriset hittills i denna månad är på 1.15 kr/kw…jag får löpande uppgifter varje vecka. Om detta fortsätter så blir höjningen avsevärt högre än 200 kr. December var snittpriset 41.50 öre/ kw. Det blir bara att avvakta för januari – det ser inte bra ut! 🙂
    Med energiskatt. cerifikat och moms så blir det dyrt hur man vänder på det hele. 🙂

  7. Tillägg: när jag kör på el vintertid går det ca 3000 kw/ mån. Just nu kör jag med pellets och det är inte billigare, men blir varmare då även murstocken avger lite värme.
    Det är ett fel just nu och det är för KALLT!. 🙂
    Är det istiden som spökar. 1942 var ett år som liknade det vi nu har.

  8. Det var denna artikel jag refererade till:

    http://www.dn.se/ekonomi/enstaka-eltoppar-ger-inte-sa-stort-utslag-pa-hushallens-elrakning-1.1023993

  9. Som kärnkraftanhängare som jag är, ansluter jag mig till Er.
    Men det är väl ingen nyhet 🙂
    Jag installerade en värmepump i höstas. Det sparade mig ca 2000 kWh de tre senaste månaderna.
    Så ju mer priset stiger, ju mer kan jag spara 🙂

    Vi kanske skall gå över helt till vindkraft 😐

  10. Hej Torsten !

    Nja….det vore nog inte så lyckat om vi ska vara självförsörjande.
    Jag har i och för sig inget emot vindkraft, på mindre orter kan ju ett verk försörja rätt många hushåll (60 om jag inte minns fel) och lokalt blir det ju korta kabeldragningar och sedan en lång till stamnätet. Så långt allt väl..

    På riksbasis i vårt, faktiskt väldigt stora land, finns inget annat än kärnkraft.
    Det är inte acceptabelt att halva vår energiproduktion ligger nere i januari månad.
    Vi måste utöka…
    Underhåll kommer alltid att behövas och självklart kan man aldrig chansa med kärnkraft. Detta blir inget problem med fler verk.

  11. mrmhalland,

    Vindkraft förslaget skall Du se som ett skämt från min sida. Högre energipriser och jag sparar mer på min nya värmepump 🙂

    Jag håller fullständigt med Dig och soli i kärnkraftfrågan.
    Om inte nybyggnation av kärnreaktorer stoppats av miljörörelsen, hade vår elförsörning sett helt annorlunda ut i dag.
    Och vår basindustri hade haft ett mycket bättre konkurrensläge.
    Visst kan det vara befogat med en vindsnurra på speciella platser, men det är inget alternativ till vår totala försörjning.
    Vi får heller inte glömma av våra vattendrag. Med dom elpriser vi har i dag är många gamla små turbiner lönsamma.

  12. ”Det tar alltid lite tid för prishöjningarna att slå igenom och därför kan det vara värt att skynda sig att binda upp sig nu. De som inte har något avtal alls har prisavtal. För dem är det ett jättebra tillfälle att göra detta för att förhindra att prishöjningarna drabbar dem. Om man redan har ett bundet elpris påverkas man inte alls av den senaste tidens ryckiga elpris.”

    Citat ovan, är från den artikel mrmhalland refererade till. Alltså – har man ett fastprisavta,l så drabbas man inte av de höjningar, som kan bli aktuella för de med rörligt eller tillsvidareavtal.

  13. Tack till de som ”stödjer” mig i min kärnkraftssatsning. Det finns även flera på oppositionssidan (S) som hävdar att vi måste satsa mera på kärnkraft. Kanske hoppet finns i alla fall.

    Nu har vi den riktiga bromsklossen när det gäller nämnda energi och det är som bekant Miljöpartiet. Detta parti måste bekämpas för det är ett bakåtsträvarparti av stora mått – inte bara i denna fråga.

    Vindkraften kan inte ersätta den energi som vi behöver och då är kärnkraften ett bra ”tillskott”.

  14. soli01!

    Håller med till 100 procent. Det bevisas också nu, när dom var tvungna att starta en reaktor som stod, men kommer inte ihåg var.

  15. ollemunter – dessa personer inklusive styrelsen, som har höga löner fordrar man ska se till att vi har våra kraftverk igång även vintertid!
    Vad enig vi nu är. 🙂 100%. 🙂

  16. Hej Soli och go fortsättning

    Jag anser att det är ocker att det ser ut som det gör med den svenska elproduktionen. Jag förstår inte hur det kan ligga så usel planering bakom och dett spär på de teorier om att det de facto finns karteller bakom detta.

    Kärnkraften må kontaminera bränslet och lagringstiden innan det är ofarligt är lång men betänker man att vi i Sverige har den överlägset bästa hanteringen av detta så tycker jag att det med fördel är det bästa ”elverket” vi har…

    Röd-grönt kommer göra allt för att förhindra nybygge av dylikt och kommer de till makten kan vi vara säkra på att flertalet reaktorer blixtsnabbt läggs ned… Vad har vi i skrivande stund som är renare än kärnkraften?

  17. AlNabone – håll i hatten nu! Jag har en ”röd” person som tycker lika som jag och måste därför länka till denna .Det gäller det nya bränslet TORIUM .
    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=16587

  18. Jo soli, det finns gott om sossar som är för kärnkraft, men hjälper detta när Maria Wetterstrand har blivit statsminister (för något annat alternativ finns väl inte om r/g vinner) ?

  19. mrmhalland01 – vi spiller bort viktig tid genom att det inte kan snabbt bestämmas – vi ligger flera år efter – med utbyggnaden av vår kärnkraft. Bedrövligt, men det beror på att flera partier idkat broms för ett beslut. Socialdemokraterna, Centern (ändring på gång), Västerpartiet och Miljöpartiet har effektivt förhalat denna fråga.

    (Såg just debatten på Ians.s blogg och den var inte lätt. 🙂 Orkar du med detta?)

  20. Hej soli,

    Tänk om även Din blog skulle bli ”kidnappad” av de typerna 🙂

  21. Torsten – jag har ju möjlighet till motdrag. Tror det är mycket besök på aktuellt ställe. 🙂
    Jag ligger lågt eller högt. 🙂

  22. Bra soli,

    Det aktuella stället är lite virrigt ibland:-)

    Jag tror Du vet hur slipstenen skall dras 🙂

  23. Elpriset har i dag 11.1 sjunkit med 30 snören. Inte en timma för tidigt. Man har bara bränt sina pengar senaste tiden – allt har gått genom taket. 🙂

  24. soli01!

    Dags att du tätar taket då? 😆

  25. ollemunter – har tätt själva taket men det har genom överhäng av is smugit in den vägen. Har ett påttak som är ett riktigt fint arbete, som inte görs i dag, skulle jag tro. Det måste kosta mycket att åstadkomma i dag.
    Nu får jag knacka bort det överhäng som existerar och allt är frid och fröjd. Har inte haft så mycket is på taket på 38 år!
    Oerhörda mängder snö måste vara boven och att det har läkt ut värme, trots att det är extra isolerat där uppe!
    Kråkeldning kan man säga. 🙂


Kommentera

Kategorier

