Skrivet av: soli01 | 02 april 2010

Osvensk misshandel

Den brutala misshandeln av två pensionärer på en parkeringsplats  i Landskrona där en 78- årig kvinna dog av skadorna upprör alla.

När jag först hörde detta sade jag till min fruga att detta brott verkar inte  svenskt. Jag kanske får rätt i mina funderingar  då det under särskilt senaste 10-   års -perioden blivit ett allt kraftigare våld i vårt samhälle. Vi får dock inte skylla alla brott på invandrare ,  men visst måste vi kunna erkänna att våldstrappan har stigit mycket under senare tid.

Myndigheterna verkar vara handfallna och ingen politiker synes ha förmågan att röra vid  något som heter invandrare och hur de uppträder i vårt förut så fina samhälle. Det har alltid skett brott i samhället,  men hårdheten och mängden har sitt ursprung numera i ett allt för stort inflöde av olika människor.

Kan inte vi också,  som andra länder,  vara lite mera restriktiva när det gäller vår invandringspolitik!?

Vi kan inte i fortsättningen köra i det ”spår” vi nu är inne på!


Responses

  1. Dödsmisshandeln i Landskrona är oerhört tragisk.

    Om antalet invandrare i Sverige har jag svårt att ha någon uppfattning, jag saknar överblick. Men tänker att många invandrare också bidrar på ett gott sätt till företagsamheten i Sverige, till att ta jobb som få svenskar vill ha. Attityden till invandrare här i norra Sverige är mera positiv än den i södra delarna, förmodligen för att vi här så tydligt ser hur de bidrar och för att vi inte är så tätt inpå varandra.

    Vad gäller svenskt våld är jag just ikväll lite tagen av ett TV-reportage om vuxnas våld mot barn och hur domstolarna dömer barn som slår vuxna hårdare än vuxna som slår barn.

  2. fariymary – våld är något som vi människor alltid har sysslat med. Jag har sett det mesta av den varan och vad detta medför för extrabelastning för våra läkare, sjuksystrar mm. Det finns så många som behöver den hjälpen och skulle vi slippa våldet skulle mycket se annorlunda ut.

    Visst har invandringen sin betydelse för ett land om den är reglerad på ett vettigt sätt, detta är bara att konstatera. Jag tillhör de som vill ha fortsatt invandring, men att den just nu har barkat ur och måste förändras – stramas upp. Vi är inget världssamvete – sagt det tidigare – och att fördelningen av de som behöver hjälp – förföljda – får en fristad i något land i väst också.

    Kan låta tjatigt men vi måste bättre ta hand om de många människor som nu kommit till Sverige och att vi även gör det svårare för de som inte är en riktig flykting!

  3. Soli! Vad gäller belastningen på sjukvården (och polisen???) skulle det vara en bra affär att sluta saluföra alkohol. Sällan hör man någon argumentera för det.

  4. fairymary – vi har säkerT båda två sett vådorna av detta med alkoholen. Det är inget som går att debattera med någon större framgång här i Sverige.
    Den ställer dock till oerhört mycket och jag vet genom att jag under många år körde radiobil och de flesta av familjebrotten och misshandelsfallen hade sitt ursprung av alkoholförtäring. Det är något som tydligen får kosta hur mycket som helst i både pengar och lidande!
    Många säger väl det jag sagt nu men det stannar vid detta.
    Din fråga tycker jag är mycket lätt att besvara :JA. Skulle tro att du instämmer.🙂

  5. SVAR: JA

  6. Hej igen Soli!
    Eftersom du har ett varmt hjärta, gå in på min blogg och läs om varför jag tycker att du ska köpa rättvisemärkt kaffe om du inte redan gör det!


Kommentera

Kategorier

