Skrivet av: soli01 | 13 april 2010

Socialdemokraterna och Moderaterna – ett par?

Hörde på radion i dag att socialdemokraterna och moderaterna tänkte bli ett”par” om de  förfärliga Sverigedemokraterna skulle bli tungan på vågen i Stockholms kommun. Jag tycker att det, för det första, är väl tidigt att så här långt före ett val skapa sådana allianser. Låt nu väljarna säga sitt och vi får se vad som blir slutresultatet!

Sverigedemokraterna måste vara ett farligt parti.  Studerar man deras  partiprogram är det mycket som andra partier måste kunna anamma. Att vi måste begränsa invandringen till vårt land är något som även de nu styrande måste inse. Pensionärerna, skatterna mm är något som även de arbetar för. Jag vill dock säga,  att jag inte är någon Sverigedemokrat, men inser att vill folk rösta på detta parti ska vi kunna erkänna detta. Det tillhör demokratins spelregler!

Det är väljarna som bestämmer och det ska regering och riksdag kunna förstå!


Responses

  1. Om det vore så ändå. Men väljarna bestämmer inte. Partierna lever sitt eget liv där inne i riksdagen. Dom behöver inte oss röstboskap! Allt är spel för gallerierna. Tänk om folk röstar in SD!

  2. Helena!

    Du sa det!

    Vanligt folk alltså ❓

    Hör vi dit 😆

  3. Jag har inte tagit definitiv ställning än, så de måste nu bäva.🙂
    Stora och bestämda minskningar av PUT bla. Endast riktiga flyktingar ska vi ta emot.
    Att folk nu strömmar in måste stoppas genom att vi agerar mot de länder som är aktuella och klart talar vad vi nu tänker skärpa upp! Detta måste ske omgående och de måste ”få fingrarna ur”.

  4. soli01,

    Jag håller fullkomligt med dig om att det är helt utanför demokratins grundtanke att stora etablerade partier ska bilda oheliga allianser för att förhindra folkets vilja.
    Detta sagt helt oavsett vilket parti det gäller.

  5. mrmhalland – började nästan bli orolig. Har inte ”sett” dig på länge.🙂
    Ja, nog är det för bedrövligt hur de håller på och gör bort sig. Det gäller ju alla i 7-klövern! Tror att detta uppträdande gentemot, nu det aktuella partiet Sverigedemokraterna, kan straffa sig.
    Den oro som detta starka inflöde av särskilt utomeuropeiska personer har i förlängningen, och på grund av sin mängd, möjlighet att förändra det Svenska landskapet, om man säger så.
    Vi måste göra något åt mängden och det handlar inte ett dugg om någon främlingsfientlighet från min sida. Jag har vid många tillfällen sagt , och det vidhåller jag, att invandring i ordnade former är t o m bra för vårt land.
    Nu är vi inte i denna situation för tillfället och därför är det av yttersta vikt att vi nu börjar agera och det omgående!

  6. Hej soli och Ni andra🙂

    Jag tror inte det är demokratins spelregler det handlar om utan snarare konsekvensen av vad främlingfientlighet ledde till under 30-talet tack vare en kortväxt man med mustach under näsan begåvad med en näst intill gudomlig retorik…

    Därför tror jag man är rädd att ge ett öppet främlingfientligt parti vind under vingarna… Tror vi skulle kunna kalla det för ”proaktiv demokrati”…

    Att åberopa folks inbyggda rädsla för andra ”stammar” är något som djupt ingjutet från mänsklighetens begynnelse i vår själ, denna har alltid åberopats för att vända folkgrupper emot varandra till exempel inför ett krig. Jag tror inte det i sak är fel av våra styrande att ändå hålla den typen av krafter i ”schack”…

    Det visar trots allt att vi lärt oss en del av historien eller vad tror Ni?

  7. AINabone – jag tycker inte vi nu ska blanda in Hitler i detta med vår invandrarpolitik.
    Nu gäller det den oro som många ”ur-svenskar” känner och upplever i och med att detta lilla land översvämmas av många som vill komma hit. Jag har sagt det tidigare – och säger det igen – invandring i ordnade former och att riktiga flyktingar ska kunna få vår hjälp. Vi måste även ha arbetskraftsinvandring tillika för att inte minska för mycket. De som kommer hit kan ju inte bara leva på bidrag. Vi satsar i dagens läge många miljarder på vår invandringspolitik och att den nu måste begränsas är faktiskt viktigt för Sveriges framtid.
    Menar du att Sverigedemokraterna är ett öppet främlingsfientligt parti? Ja, är man främlingsfientlig för att, som läget är i dag, vilja begränsa invandringen då är även jag detta! Det har gått troll i detta ord och jag skulle vilja kalla de som förespråkar en ännu större invandring hit för Sverigefientliga.
    Vi måste kunna diskutera detta viktiga spörsmål utan att vi jämt anklagar varandra – eller hur?

    De styrande har inte riktigt fattat att vi måste även titta vad omvärlden gör för att begränsa invandringen. Där verkar de sova.

    Inom parentes kan jag i alla fall upplysa att jag röstade på sittande – sist.🙂

  8. Jag håller med dig fullständigt soli01 men det jag beskrev i min text ovan är det jag tror är anledningen till varför det är som det är…

    Svenska politiker är så rädda för att tappa sin ”hel-ylle stämpel” så de skulle kunna gå över berg och djupa dalar för att hindra debatten med SD.

    Vad jag ville belysa var det faktum att händelserna som föregick andra världskriget har fläckat det som egentligen handlar om sunt förnuft och jag tror det är därför partier som SD eller på 90-talet, Ny Demokrati, har och hade så svårt att få gehör för sin annars ganska logiska politik.

    Folk är kort och gott livrädda för att rösta in någon eller några som kan ge vårt land en främlingsfientlig stämpel för att i förlängningen riskera att jämföras med sådana som förtrycker folkgrupper…

  9. AINabone – visst är det så, som du säger – rädslan sitter där för att stämplas. Men det är ju inte vettigt att detta ska förhindra att man agerar. Jag är mycket besviken på 7-klövern – gäller alla utan undantag.
    Vi ska ta väl hand om de som söker sig hit och har skäl i övrigt måste vi vara restriktiva. Det ska inte betraktas fientligt i detta sammanhang. Alla blir mera nöjda om de styrande kan åtminstone försöka agera.

    Informationen till de länder som skickar hit mycket folk bör upplysas, för jag tror, att det spridits sig att till Sverige är det bara att åka. Vi ordnar allt och detta medför att det inte bara gäller flyktingar med skäl, som kommer hit.

    Ha en trevlig fortsättning på helgen framgent!
    Gäller givetvis alla som besöker bloggen, som faktiskt går på halvfart.🙂


Kommentera

Kategorier

